Voor de meeste mannen is Grindr dé plek voor een dagelijkse dosis dickpics of seksdates. Maar Grindr wil meer zijn dan alleen een hookup-app. De app zelf moet uitgroeien tot een sociaal platform waar gays en gelijkgestemden elkaar kunnen ontmoeten.

Op dit moment heeft Grindr meer dan 7 miljoen gebruikers. Meer dan 2 miljoen zitten elke dag op Grindr. De gemiddelde duur dat iemand doorbrengt is 54 minuten, aldus Grindr. Dat lijkt ons aan de hoge kant maar feit is dat Grindr de homocommunity bij de ballen heeft. En daar willen ze nu meer mee doen.

Initiateven
Om te beginnen is daar Slumbr, een Pridefeest dat dit jaar voor het eerst werd gehost door Grindr, in het Standard Hotel in New York.

Dan is er Grindr Varsity, een sportkledinglijn waarvan de opbrengsten deels ten goede komen aan Athlete Ally, een organisatie die homofobie in de sportwereld wil tegengaan.

Sinds kort is er ook Grindr For Equality, een non-profit organisatie die zich inzet voor gelijke rechten voor gays. Hiermee richt Grindr zich ook op landen waar homoseksualiteit verboden of strafbaar is.

Imago
Grindr is zich ervan bewust dat de app een vrij negatief imago heeft, zegt CEO Joel Simkhai. Alleen al in de VS is het aantal homokroegen in tien jaar tijd met ruim een derde gedaald: van 1.605 naar 1.022. Simkhai denkt dat Grindr daaraan heeft bijgedragen, maar merkt op dat het ook een gevolg is van een veranderende maatschappij waarin gays meer geïntegreerd zijn.

Sociaal
In de toekomst wil Grindr juist bijdragen aan een actiever sociaal leven. Op basis van geolocatie geeft de app straks tips: de leukste gay bars in de buurt, korting in een lokale seksshop of lid worden van een community die een politieke bijeenkomst organiseert. Iets wat apps als Yelp, Foursquare, Swarm en MeetUp nu al doen.

Bron: Broadly