Guy: 'Allereerst: als je vet kwijt wilt, is het essentieel dat je structureel minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt. De zogenaamde energiebalans. Dat is de hoofdregel en wordt door alle wetenschappers op de planeet ondersteund.

Trainen helpt je om gezonder en sterker te worden. Je lichaam gaat er beter uitzien, krijgt minder snel klachten en het helpt je om in shape te komen. Als je je voeding echter niet aanpast, zal je niet veel vet verliezen.'

  1. Eet van kleinere borden
    Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat mensen altijd de behoefte hebben om hun bord leeg te eten. Als je van een kleiner bord eet, ga je onbewust minder eten. Schep ook op in de keuken, zodat je niet geneigd bent om meerdere keren op te scheppen. 
  2. Koop een nieuwe koekenpan
    Je hebt minder (of zelfs geen) bereidingsvet nodig om je eten erin klaar te maken. Dit kan tot wel 200 kilocalorieën per maaltijd schelen! Meer grillen, in de oven bereiden (zonder bereidingsvet) of airfryen kan ook.
  3. Zorg voor volume
    Het draait om verzadiging. Eet veel van voedingsmiddelen die weinig calorieën bevatten. Makkelijk voorbeeld: voeg extra groenten of rauwkost toe aan je eetmomenten. Etenswaar met een hoge viscositeit verzadigd ook meer. 250 milliliter magere kwark verzadigd meer dan 250 milliliter magere yoghurt. Het is beter om drie sinaasappels te eten dan een glas jus d’orange te drinken, waar ook drie sinaasappels in zitten.
  4. Honger is je vijand
    Honger is de meest voorkomende reden dat een dieet of voedingsplan niet slaagt. Als je honger hebt, maak je geen rationele keuzes meer over voeding en dus kies je de verkeerde voeding en eet je er te veel van. Eet regelmatig en voldoende van de goede dingen. Sommige mensen eten liever structureel drie keer per dag, anderen doen het beter met een tussendoortje hier en daar. Uiteindelijk gaat het om het dagtotaal, niet zozeer wanneer je het eet.
  5. Train!
    Als je regelmatig traint, maak je automatisch betere keuzes op voedingsgebied. Zorg dat je minimaal twee keer per week traint, maar de optimale frequentie is om de dag. Het meest effectief is een combinatie tussen kracht en cardiovormen als HIIT. Er is een zeer sterke mentale samenhang tussen regelmatig trainen en betere keuzes maken op voedingsgebied.

Check de blog van Guy voor nog meer tips & tricks.