Een goede voorbereiding is het halve werk. Kijk eerst wat je nog in huis hebt. Nog belangrijker: zijn er producten waarvan de houdbaarheidsdata snel vervallen? Maak deze producten eerst op.

Start met het bekijken van de aanbiedingen van supermarkten. Kies dan natuurlijk wel voor de gezonde aanbiedingen, zoals de groenten en fruit die in de bonus zijn. Het is slim om producten die lang houdbaar zijn te kopen zodra ze in de aanbieding zijn. Denk aan rijst, pasta of diepvriesgroenten. Bedenk een weekmenu voor jezelf met deze producten en de producten die je in huis hebt. Maak vervolgens een boodschappenlijstje met de producten die je nodig hebt. Wijk niet van dit lijstje af. Supermarkten proberen je namelijk altijd te verleiden tot onnodige aankopen.

De keuze voor de juiste supermarkt kan schelen in de kosten. Over het algemeen zijn de supermarkten als Lidl en Aldi goedkoper dan de supermarkten met A-merken zoals de Albert Heijn, Jumbo of Plus.


Kies voor een gezonde basis
Veel voedzame producten behoren in feite tot de goedkope en gemakkelijk verkrijgbare producten in de supermarkt, zoals rijst, havermout, bulgur, tarwe, couscous, melk en kwark. Deze voedingsmiddelen kun je als basis van je maaltijden gebruiken. Kies bijvoorbeeld voor rijst- of graangerechten met veel groenten en een eenvoudige saus, salades met graan erin, curry’s, stamppotten en soepen met peulvruchten en groenten van het seizoen.

Maar ook voor tussendoortjes kan je beter kiezen voor goedkope voedzame producten in plaats van de meer ongezonde snacks als chips, koekjes en snoeprepen. Dit is niet alleen gezonder, maar scheelt ook een hoop geld. Kies liever voor de thuismerken in plaats van de merkproducten. Vaak hebben ze dezelfde voedingswaarden. Vergelijk de producten aan de hand van de voedingswaarde op het etiket en oordeel zelf.


Groenten en fruit
Groenten en fruit zijn een goede basis van een gezonde voeding. Kies groenten en fruit die in de aanbieding zijn of groente en fruit van het seizoen, deze zijn vaak goedkoper. Diepvriesgroenten en ongesneden groenten zijn goedkoper dan voorgesneden groenten en ook nog eens langer houdbaar. Als je boodschappen doet op de markt kan je beter aan het eind van de dag hierheen gaan. Marktkooplieden willen van hun producten af en bieden vaak de producten aan onder de normale prijs. Let ten slotte op afspraken van supermarkten. Vind je bij de Jumbo een stuk groente of fruit dat niet meer goed is? Dan krijg je een gratis zak groenten en fruit. Dit bespaart je een hoop geld. Of je er vrienden mee maakt bij je vaste buurtsuper is natuurlijk een ander verhaal.


Vlees en vis
Minstens één keer per week vegetarisch eten is niet alleen goed voor je gezondheid en het milieu, maar ook voor de portemonnee. Een portie vlees of vis van 100 gram kan je vervangen door 135 gram peulvruchten. Een stuk goedkoper en ook erg lekker. Verse vis zoals zalm kan behoorlijk duur zijn. Kies dan liever voor de ingevroren variant of tonijn/sardientjes uit blik. Kies dan wel voor de vis op waterbasis in plaats van olie.


Koop groot in
Doe bulkinkopen en probeer maximaal 1 keer per week boodschappen te doen. Op deze manier voorkom je dat je in de verleiding komt om producten te kopen die je niet nodig hebt. Voor bederflijke producten zoals verse groenten, kan je tussendoor nog een keer extra naar de winkel. Maar koop de meeste boodschappen in één keer. Het kan daarbij ook voordeliger zijn om grote hoeveelheden in te slaan. Let wel op de houdbaarheidsdata of vries het in. Want weggooien is natuurlijk zonde!


Kook zuinig en ga verspilling tegen
Weeg je eten af. Zo voorkom je dat je te veel klaarmaakt en dit uiteindelijk weggooit. Toch te veel gekookt? Zorg ervoor dat je je kliekjes binnen 2 dagen opeet of verwerkt in een andere maaltijd of invriest. Voorkom verspilling! Een andere gemakkelijke manier om gezonder en goedkoper te koken, is door het gebruik van verse kruiden in plaats van kruidenzakjes. Het kopen van een potje kruiden is misschien duurder, maar je doet er veel langer mee. Daarnaast is het een stuk gezonder dan die zakjes kruiden of saus die voornamelijk uit zout bestaan. Behalve kruiden kopen, kun je ze ook zelf kweken.



Coverfoto: Creativecommons

De FIT. Methode 
Op zoek naar een stappenplan dat jou helpt met het opbouwen van spieren, slanker worden en ervoor zorgt dat je dat droomlichaam bereikt? 

De FIT. Methode leert je niet alleen alles over fitness, voeding en rust, maar voorziet je van een exact stappenplan, zodat jij precies weet wat je moet gaan doen om jouw droomlichaam te bereiken! 

Het boek is niet alleen voor beginners, maar ook voor gevorderden en zelfs pro’s! Waar wacht je dus nog op? Tijd om aan de slag te gaan!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FIT.nl.