Als je je koffiebonen jarenlang aan lucht en licht blootstelt, verliest het zijn smaak. Daarom vermaalt Nespresso deze en verpakt de maling meteen in een afgesloten capsule (zeg nooit cupje!). Zo blijft de koffie langer vers en lekkerder en is er lang gedacht over de ideale samenstelling, per smaak en per koffieboon. Beetje opmerkelijk misschien, dat Nespresso dan nu met een gerijpte koffie komt.

Nou, dat valt wel mee. Als t maar met een beetje beleid gebeurt. Slechts bepaalde soorten groene koffiebonen winnen aan smaak door te rijpen. Voor de Selection Vintage 2014 koos Nespresso voor een 100% Arabica-variëteit, die op grote hoogte groeit in de Colombiaanse hooglanden. Deze groene koffiebonen zijn vervolgens gerijpt in een  opslag in Colombia, dichtbij de evenaar, op een hoogte van bijna 3.700 meter. Hier is de lucht koud en de luchtdruk laag. Het vocht in de lucht kristalliseert in plaats van te worden opgenomen door de koffiebonen.

Traditioneel begon het rijpen van koffie in de 17e eeuw, toen koffie uit Indonesië naar Europa kwam in schepen die maandenlang onderweg waren. In het ruim werden de koffiebonen blootgesteld aan de zeelucht en het zoute zeewater. Later werden de bonen gedroogd in de zon, waardoor de smaak van de koffie veranderde. Die eeuwenoude bevindingen inspireerde Nespresso om koffie op een andere manier te laten rijpen. Onder zorgvuldig gecontroleerde omstandigheden ontstaat er met de jaren een nieuw smaakprofiel. Vele factoren zijn van invloed om het bereiken van de juiste kwaliteit, waaronder de temperatuur, licht en luchtdruk. Ook het draaien en verwisselen van de jute zakken met koffie tijdens de opslagperiode draagt bij aan het resultaat.