Wat is gezond?
Start vooral niet met een crashdieet maar maak voor jezelf een langetermijnplanning. Een goed plan bestaat uit kleine subdoelen waarbij je stap voor stap afvalt. Stel jezelf als doel dat je ongeveer 300 gram tot 500 gram per week verliest. Heb je zwaar overgewicht? Dan kun je in de eerste periode denken aan maximaal één kilogram per week.

Waarom niet te snel afvallen?
Natuurlijk kun je ook sneller afvallen, als je echt weinig eet (minder dan 1500 kcal). Het wordt afgeraden om dit langer dan één maand te doen, omdat je het risico loopt op een tekort aan voedingsstoffen (macronutriënten, vitamines, mineralen en vezels). Gaat het je toch niet snel genoeg? Kom dan extra in beweging in plaats van minder te eten!

Naast een tekort aan voedingsstoffen is een streng dieet een gevaar voor je spiermassa. Als je te snel afvalt, zal je hoeveelheid spiermassa ook krimpen. Spiermassa is juist belangrijk voor het instandhouden van je verbranding. Spieren verbruiken namelijk energie. Als je spiermassa in massa toeneemt of gelijk blijft, verbrandt je lichaam meer energie en kun je meer eten.

Maak kleine aanpassingen
Er wordt geadviseerd om je lichaam geleidelijk te laten wennen aan een nieuw voedingspatroon. Dit betekent dat je het dieet niet volledig omgooit. Blijf zo dicht mogelijk bij je leefgewoonte en voer langzaamaan verandering door. Zo houd je het veel langer vol en val je waarschijnlijk uiteindelijk meer af.

Afvallen gaat steeds langzamer
Ervan uitgaande dat je op een gezonde manier 0,3 – 1 kilo kunt afvallen per week, val je maximaal 15 tot 40 kilo af per jaar. Door veel diëtisten wordt 10-15 procent als realistisch beschouwd. Echter, is dit puur theorie en verschilt dit natuurlijk per persoon. In de praktijk zal je merken dat je steeds minder afvalt als je vetpercentage verder daalt. Dit wordt ook wel de 'verminderde meeropbrengst' genoemd (zie onderstaande afbeelding).

Houd er rekening mee dat in de eerste maand(en) het gemakkelijker gaat, maar dat het na verloop van tijd het steeds lastiger wordt om af te vallen.

Coverfoto: Creativecommons

De FIT. Methode 
Op zoek naar een stappenplan dat jou helpt met het opbouwen van spieren, slanker worden en ervoor zorgt dat je dat droomlichaam bereikt? 

De FIT. Methode leert je niet alleen alles over fitness, voeding en rust, maar voorziet je van een exact stappenplan, zodat jij precies weet wat je moet gaan doen om jouw droomlichaam te bereiken! 

Het boek is niet alleen voor beginners, maar ook voor gevorderden en zelfs pro’s! Waar wacht je dus nog op? Tijd om aan de slag te gaan!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FIT.nl.