Linda
40 jaar
Amsterdam
Publicist gespecialiseerd in populaire cultuur
'De botenparade is een manier geworden voor bedrijven om gratis reclame te verkrijgen en goede sier met homo’s te maken. Dat is al erg genoeg. Het minste wat je dan mag verwachten is dat die bedrijven LHBTQ-emancipatie ook echt onderschrijven. Dat betekent bijvoorbeeld een paragraaf over gender- en seksuele identiteit in het personeelsbeleid, actief diversiteitsbeleid én naast deelname aan de Pride ook andere activiteiten organiseren die gender- en seksuele normen doorbreken. De Pride draait om trots: dwing zulke bedrijven dan ook iets te laten hebben om trots op te zijn.'

Remy
27 jaar
Weesp
Marketing Manager
'Persoonlijk zou ik zeggen dat elke organisatie die meevaart zich duidelijk, openbaar en consistent moet inzetten voor een LHBT-vriendelijke samenleving: niet enkel een LHBT-vriendelijke werkomgeving. Laten we de partijen die zo graag onderdeel willen zijn van "ons" feestje nou eens écht onder druk zetten om ook daadwerkelijk iets voor ons te doen. Allemaal leuk en aardig, maar ook dit jaar zijn er weer genoeg partijen die meer als een marketingcampagne meevaren, dan deel uitmaken van een empowering en emanciperend geheel.'

Theo
33 jaar
Den Haag
Eigenaar van Totally Events
'Elk bedrijf zou zich aantoonbaar moeten inzetten voor een LHBT-vriendelijke werkomgeving. Waarom zou je anders mogen meevaren tijdens Amsterdam Pride? Ik vind sowieso dat bedrijven met een LHBT-vriendelijke werkomgeving dat meer moeten uiten. Vooral bedrijven waar je dat niet van verwacht. Bedrijven die alleen uit commerciële doeleinden meevaren zouden dat sowieso niet mogen doen.'

Robbert
46
 jaar
Utrecht
Bareigenaar
'Ik ben het volmondig eens met deze stelling. Voor mensen langs de kant is het vaak niet duidelijk wat een bepaald bedrijf doet in zo’n parade. Meevaren voor deze bedrijven is al een tijdje geen statement meer op zichzelf. Persoonlijk heb ik me al eens in de strijd gegooid om dit te veranderen. Met de Facebookpagina ‘Don’t rain in my parade’ is veel losgemaakt binnen de gemeenschap. Aldaar heb ik onlangs een ‘final statement’ gepost. Mede ingeven door het feit dat ik inmiddels voorzitter ben van de Utrecht Canal Pride. Een nieuwe parade waar we laten zien hoe het ook kan. Maar; maak duidelijk dat je ook de gemeenschap zelf steunt door middel van al je uitingen. Niet alleen maar meevaren om de aandacht en de reden ‘kijk ons eens tolerant zijn’. Ik heb het afgelopen jaar veel contact gehad met een aantal grote bedrijven. Een aantal hebben echt heel erg mooie initiatieven binnen hun bedrijven. Die komen slecht aan het licht tijdens de parade. Daar zouden ze werk van moeten maken zodat de steun vanuit de gemeenschap naar hun toe groter wordt. Dan hebben ze een goede reden zich te showen in een parade.'

Leandro
38 jaar
Naarden
Projectmanager
'Er mag pas meegevaren worden als de bedrijven lid zijn van de Workplace Pride Stichting. Uitblinker in positieve zin is de ING. In 2016 hebben zij een diversiteits malifest vastgesteld en ze hebben hun diversiteitsbeleid verankerd in de bedrijfsvoering. Een voorbeeld van een organisatie die nog niet zo ver is, is Waternet. Zij hebben als vacaturetekst: 'Een goede balans tussen werk en privé vinden we erg belangrijk. Dat geldt ook voor de gezondheid en leefstijl van onze werknemers'. Dit is wel erg summier, maar ook een begin om uit te bouwen naar een diversiteits manifest. Ik denk dat je als Pride-organisatie prima de voorwaarde kan introduceren dat bedrijven een diversiteitsbeleid moeten opstellen en die moeten publiceren op de hoofdpagina van hun website. Dan pas mogen ze mee doen aan Pride 2018.'

Raymond
42 jaar
Amsterdam
Mr. Leather Amsterdam 
'Elk jaar zijn er wel weer een aantal boten in de Canal Parade waarvan ik me afvraag waarom ze meevaren. De Canal Parade is nodig en heeft een boodschap die we niet uit het oog moeten verliezen. De Canal Parade is geen reclamespot, de boodschap moet overgebracht worden. Sponsors zijn belangrijk in deze commerciele tijden, maar een bedrijf dat alleen geld wil verdienen terwijl men zelf niet aantoonbaar supporter is van de LHBT-gemeenschap hoort niet thuis in de botenparade. Bedrijven die zich inzetten voor LHBT-vriendelijke werkomgeving mogen een plek in de parade krijgen. In een samenleving als die van ons is het makkelijk om de tolerantie voor lief te nemen. Juist nu moeten we onze vrijheden blijven beschermen.'

Wat denk jij? Moeten bedrijven die meevaren tijdens de Canal Parade zich meer inzetten voor een LHBT-vriendelijke werkomgeving?

Coverfoto: Jessica Brouwer