Maak een keuze
Tegelijkertijd spiermassa opbouwen en vet verliezen is een lastig en langzaam proces. Het is eigenlijk het één of het ander. Kortom wil je een strakkere buik? Dat betekent afvallen! Meer bewegen en/of sporten en minder eten dan je nodig hebt. 


Wil je meer spiermassa?
Breng allereerst in kaart wat je startpunt is. Heb je een buikje en wil je een strakker torso en tegelijkertijd meer spiermassa? Start dan eerst met afvallen en dus het verbranden van je lichaamsvet. Leg je focus eerst op een gezonder gewicht. Later, als je een gezond gewicht hebt bereikt en je vetpercentage is gedaald, is het mogelijk om je specifiek te richten op de opbouw van spiermassa. Wanneer dit kantelpunt is bereikt, lees je hieronder.


Kies jouw plan
Kijk allereerst naar je startpunt. Dit startpunt bepaal je meestal aan de hand van je BMI en/of je vetpercentage. Dit is belangrijk om te weten, want als je een te hoog BMI en vetpercentage hebt, loop je een hoger risico op gezondheidsklachten. Je kunt het beste ook je vetpercentage berekenen. Maar dit uitrekenen is lastiger dan het bepalen van je BMI. Beide methodes hebben dus hun voor- en nadelen. Je BMI houdt geen rekening met de verhouding tussen je spiermassa en vetmassa. Zo kan het zijn dat iemand die relatief gespierd is volgens de BMI-berekening toch overgewicht heeft, terwijl zijn vetpercentage vrij laag is. De BMI is dus geen goede maatstaaf voor mensen met relatief veel spiermassa.

De onderstaande tabel geeft grofweg aan of je beter kunt afvallen of aankomen. Hierbij is ervan uitgegaan dat je een gezond gewicht hebt en esthetische redenen als motivatie hebt (zoals een strakke buik).

Bron: Fit.nl 
Simpele richtlijnen
Hieronder vind je een aantal simpele richtlijnen die je kunt gebruiken als je hebt besloten om aan te komen of af te vallen.

Bron: Fit.nl
* Wat is een negatieve en positieve energiebalans? Een positieve energiebalans houdt in dat je meer energie eet dan je lichaam nodig heeft. Dit heeft tot gevolg dat je aankomt. Een negatieve energiebalans is het tegenovergestelde: je eet minder dan je nodig hebt, waardoor je gewicht verliest.


Let op: vet omzetten in spieren is niet mogelijk
Het niet mogelijk om je vetcellen om te zetten in spiermassa. Dit komt doordat vet geen stikstof bevat en niet omgezet kan worden in aminozuren. De enige manier om effectief spiermassa op te bouwen, is middels een combinatie van krachttraining, eiwitrijke gezonde voeding met een positieve energiebalans en voldoende nachtrust. 


Tegelijk spiermassa opbouwen en vet verbanden?
Het is lastig om vetmassa te verbranden en tegelijkertijd spieren op te bouwen. Met een goede training en uitgedacht voedingsplan is het mogelijk om spiermassa op te bouwen tijdens een negatieve energiebalans. Dit gebeurt vooral bij mensen met zwaar overgewicht of gevorderde atleten met een uitgedacht plan.

Coverfoto: Beeld: Creativecommons / Terry George

De FIT. Methode 
Op zoek naar een stappenplan dat jou helpt met het opbouwen van spieren, slanker worden en ervoor zorgt dat je dat droomlichaam bereikt? 

De FIT. Methode leert je niet alleen alles over fitness, voeding en rust, maar voorziet je van een exact stappenplan, zodat jij precies weet wat je moet gaan doen om jouw droomlichaam te bereiken! 

Het boek is niet alleen voor beginners, maar ook voor gevorderden en zelfs pro’s! Waar wacht je dus nog op? Tijd om aan de slag te gaan!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FIT.nl.