Het verhaal is bekend. De charmante Belle (Emma Watson) wordt in ruil voor de vrijlating van haar vader (Kevin Kline) gevangen gehouden door een vervloekte prins: het Beest (Dan Stevens). Al snel leert Belle echter voorbij het afschrikwekkende uiterlijk van het Beest te kijken en valt ze voor zijn zachtaardige karakter.

Technische foefjes
De Amerikaanse regisseur Bill Condon, bekend van hitmusical Dreamgirls, tekende voor de regie. De opbouw, aankleding en de personages zijn bijna zonder uitzondering trouw aan het origineel uit 1991. Soms is het allemaal net even te eng voor jonge kinderen, maar Condon tilt de remake wel naar een hoger niveau. Voor een deel is dit te danken aan de grote technische prestaties: Beauty and the Beast in 3D is een lust voor het oog, met als hoogtepunt het gedetailleerde, fantasierijke kasteel met haar kleurrijke inwoners. De film had wel een stuk korter gemogen. Met een lengte van twee uur kabbelt de vertelling net iets te lang door.

Gay-personage

In een interview met Attitude beloofde de regisseur dat Beauty and the Beast de primeur krijgt van het eerste homoseksuele karakter in een Disney-film. 'De ene dag wil LeFou Gaston zijn en de volgende dag wil hij hem juist kussen. Hij is verward en begrijpt voor het eerst dat hij dit soort gevoelens heeft’, stelde hij. LeFou (gespeeld door Josh Gad) lijkt inderdaad geobsedeerd door de gladde Gaston, maar naar zijn geaardheid blijft het toch gissen. Het wachten is op een echte doorbraak, want opnieuw moeten we het doen met een personage dat alleen met een beetje fantastie homo had kunnen zijn. Interessanter is het fragment waarin een van Gastons macho-metgezellen opgewekt reageert op zijn flamboyante metamorfose tot vrouw.

Zingende Emma Watson
De rol van Belle lijkt Emma Watson op het lijf geschreven. Ze is charmant, dapper en een stuk eigenwijzer dan de traditionele Belle. Who knew dat Hermelien ook nog een gouden keeltje bezit? Watson zingt prachtig en geniet zichtbaar van haar vertolking. Disney probeerde haar al eerder te strikken, maar de actrice vond Assepoester geen goed rolmodel. ‘Belle is onverschrokken en ruimdenkend. Dat is het soort vrouw dat ik wil belichamen.’ Ook de rest van de cast is charismatisch, met in het bijzonder Emma Thompson. Zij verleent niet alleen haar stem aan theepot Mrs. Pots, zij ís Mrs. Potts.

Beauty and The Beast wint misschien niet de originaliteitsprijs, maar is toch een bijzonder aangename live-action remake. De honingzoete melodieën en mooie visuals laten je met een gelukkig gevoel achter, precies zoals het een goed Disney-film betaamt.

Beauty and the Beast is te zien vanaf 29 maart.

Tekst: Naz Taha