Het nut van honger
Als je de evolutietheorie erop naslaat, is honger hartstikke nuttig. Je lijf vraagt om meer energie, een primaire levensbehoefte. Wanneer je wilt afvallen, is dit signaal van je lijf in strijd met jouw doel om minder te eten. Aan de andere kant kan honger ook betekenen dat je te snel afvalt en te weinig eet. Daarom is het belangrijk om te onderzoeken waar jouw hongergevoel vandaan komt.

Wanneer heb ik honger?
Eten is altijd en overal. Iedereen weet bijvoorbeeld wat er kan gebeuren wanneer je met honger naar de supermarkt gaat: je geeft zo twee keer meer uit dan nodig, en dan neig je ook nog eens vooral naar de minder gezonde producten. Ook buiten de supermarkt maken de vele voedselverleidingen het je er niet bepaald makkelijker op. Daarnaast zijn de portiegroottes steeds groter geworden en zijn veel mensen daardoor meer gaan eten.

Van oudsher beproefde middelen om je voedselinname binnen de perken te houden, werken hierdoor steeds minder goed. Het veelgehoorde advies 'stop voordat je net vol zit' werkt bijvoorbeeld lang niet voor iedereen. Je kunt na een bord eten nog niet vol zitten, terwijl je wel al voldoende hebt gegeten.

Hoe kun je er dan voor zorgen dat je honger beter de baas blijft tijdens het afvallen? Deels komt dit neer op het inrichten van je omgeving en door een plan op te stellen waarbij je niet te weinig eet. Aan de andere kant is het belangrijk om meer inzicht te krijgen in je eetgedrag en hoe je mentaal met honger en trek omgaat.

Bestudeer je eetpatroon
Zoals al eerder naar voren kwam, zijn er verschillende redenen (naast een energietekort) die ons kunnen laten verlangen naar (lekker) eten.

Stap 1: eet je voldoende?
Hier kom je achter door te letten of je voldoende vezels eet, voldoende water drinkt en genoeg fruit en groente eet. Reken via een app ook uit of je voldoende kilocalorieën, eiwitten, koolhydraten en vetten binnenkrijgt.

Stap 2: waarom eet je?
Mensen zijn gewoontedieren. Van veel van wat wij doen zijn we ons niet bewust. Dit is ook bij ons eetgedrag het geval. We kunnen op bepaalde momenten iets eten of drinken omdat we het gewend zijn. Daarnaast kan het zijn dat ons lichaam op dat moment niet per se te weinig energie binnenkrijgt. Het is daarom belangrijk om je bewust te worden van je eetgewoontes en hoe je lichaam op zo’n verandering reageert.

Tips om je voedingspatroon te veranderen
Bij stap één heb je gekeken naar wat je eet. Wat is je daarbij opgevallen? Eet je te weinig kilocalorieën? Of te weinig eiwitten en groenten? Ga voor jezelf na wat je stapje voor stapje kunt veranderen. Let hierbij onder andere op de volgende punten.

1) Eet niet te weinig
Merk je dat je veel honger hebt, dan eet je waarschijnlijk te weinig. Eet niet meer dan 250-500 kilocalorieën dan je nodig hebt.

*Let op: het kan ook zijn dat ondanks dat je voldoende eet toch honger hebt. Met name mensen die veel zijn afgevallen kunnen hiermee te maken krijgen. Je lichaam zal zich moeten aanpassen. Dit kan een tijd duren. Langzaam afvallen kan ervoor zorgen dat je minder honger ervaart.

2) Eet voldoende groente
Groente geeft vaak een vol gevoel. Het wordt aangeraden om minimaal 250 gram groente per dag te nemen. Maar als je bezig bent met afvallen, kun je nog wel meer groentes nuttigen. Neem bijvoorbeeld extra wortelen mee naar het werk of maak bijvoorbeeld een lekkere pompoensoep of broccolisoep.

3) Eet voldoende eiwitten op een dag
Eiwitten zijn belangrijk voor een vol gevoel en een goed herstel van de spieren.

Maak je mentaal meer weerbaar tegen honger
Honger kan vervelend zijn, maar je kunt jezelf hier meer weerbaar tegen maken. Beloon jezelf met iets leuks als je een doel hebt gehaald. Ook helpt het om je te richten op de positieve dingen die je ermee bereikt. Verder is het belangrijk om goed te blijven slapen en leuke dingen te blijven doen.

Merk je negatieve gedachten op? Zoals 'ik houd het niet vol' of 'ik kan het niet'? Probeer die dan in perspectief te plaatsen. Richt je bijvoorbeeld op het feit dat je het al wel een tijd hebt volgehouden. 

Coverbeeld: Flickr

De FIT. Methode 
Op zoek naar een stappenplan dat jou helpt met het opbouwen van spieren, slanker worden en ervoor zorgt dat je dat droomlichaam bereikt? 

De FIT. Methode leert je niet alleen alles over fitness, voeding en rust, maar voorziet je van een exact stappenplan, zodat jij precies weet wat je moet gaan doen om jouw droomlichaam te bereiken! 

Het boek is niet alleen voor beginners, maar ook voor gevorderden en zelfs pro’s! Waar wacht je dus nog op? Tijd om aan de slag te gaan!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FIT.nl.