Praat niet als iemand met een oefening bezig is
Het is ronduit irritant als je met een oefening bezig bent en iemand tegen je begint te praten. Stel je eens voor dat je net met een zware squatset bezig bent en iemand je stoort met een onbenullig kroegverhaal…

Niet doen! Dit is echt funest voor de focus van diegene die bezig is met de oefening. Wacht met je vraag of opmerking totdat iemand klaar is met zijn of haar set. Bewaar mooie verhalen voor ná de training.

Staar niet te veel
Het is lastig al het schoon in de sportschool te negeren… Maar toch vragen we je niet te veel te staren. Het is niet prettig constant blikken in je rug te krijgen, en staren maakt doorgaans geen positieve indruk. Focus je op je oefening en richt je niet op alles wat zich daaromheen afspeelt. Laat die kerels lekker met rust. 

De sportschool is een openbare ruimte
Probeer een beetje rekening te houden met andere sporters. Natuurlijk mag je weleens hard kreunen als je een zwaar gewicht tilt, maar probeer dit tot het redelijke te beperken. Het is niet de bedoeling dat je tijdens elke oefening de hele sportschool bij elkaar schreeuwt. Niet iedereen hoeft te weten hoe zwaar je het hebt.

Laat je ego achter bij de deur
Een van de meest gestelde vragen in de sportschool is hoeveel je kan deadliften, squatten en benchen. Het is menseigen om je te vergelijken met anderen, maar laat je hier niet te veel door leiden. Let op je eigen progressie en ga niet onnodig over je grenzen heen. Door te veel te vergelijken, bestaat de kans dat je te zwaar traint met een slechte uitvoering. Zo vergroot je de kans op vervelende blessures.

Je ziet maar al te vaak dat mannen door hun prestatiedrang te veel gewicht op de stang gooien, waardoor ze de rest van de week last hebben van hun rug of schouders. Kortom: wees verstandig en ga uit van je eigen kracht!

Wees niet bang!
Vaak kijken beginnende sporters nog een beetje angstig om zich heen in de sportschool. Ze willen weleens iets anders uitproberen, maar durven niet zo goed. Misschien ook wel logisch, want er zijn zo veel verschillende apparaten, vragen en prikkels die op je af komen. Maar wees niet bang… Vraag de fitnessinstructeur of personal trainer bij jou in de sportschool om een introductieschema en loop alle oefeningen minimaal één keer door. Heb je een oefening een paar maanden niet gedaan, dan is het slim om even om een opfris-instructie te vragen. Op deze manier maak je kennis met de sportschool en voel je je veel meer op je gemak. Als beginner is het ook belangrijk om vragen te stellen aan andere (gevorderde) sporters. Zo maak je vrienden en steek je ook nog wat op!

Coverbeeld: Creativecommons

De FIT. Methode 
Op zoek naar een stappenplan dat jou helpt met het opbouwen van spieren, slanker worden en ervoor zorgt dat je dat droomlichaam bereikt? 

De FIT. Methode leert je niet alleen alles over fitness, voeding en rust, maar voorziet je van een exact stappenplan, zodat jij precies weet wat je moet gaan doen om jouw droomlichaam te bereiken! 

Het boek is niet alleen voor beginners, maar ook voor gevorderden en zelfs pro’s! Waar wacht je dus nog op? Tijd om aan de slag te gaan!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FIT.nl.