1. Het aantal keren dat je op een dieet bent geweest
Mensen die vaker op dieet zijn geweest hebben een groter risico om weer terug te vallen. Een belangrijke verklaring voor dit effect is waarschijnlijk vetcelstress. Tijdens het afvallen raakt de vetcel vet kwijt waardoor deze krimpt. Het skelet van de vetcel moet dan meekrimpen, maar het aanpassen van het skelet kost veel energie. De cel krijgt hierdoor stress te verduren.

De gemakkelijkste manier om van die stress af te komen, is om de vetcel weer te laten groeien. Het lichaam heeft meerdere methodes om dit te realiseren. Een van deze manieren is een verminderde uitscheiding van leptine. Dit is een hormoon dat het hongergevoel remt. Een tekort aan leptine kan leiden tot een verhoogde energie-inname. Een verhoogd hongergevoel kan tot wel twee jaar nadat je bent afgevallen aanhouden.

2. Het overslaan van maaltijden
Een minder consistent eetpatroon leidt er vaak toe dat je verslapt en terugvalt in oude eetgewoontes. Dit zie je vaak voor- en tijdens vakanties of in weekenden.

3. Alles-of-niets principe
Het alles-of-niets principe houdt in dat je bij één misstap of een negatieve gebeurtenis denkt dat het allemaal toch niks meer uitmaakt. Dit effect kan optreden tijdens bijvoorbeeld vakanties, bij een sportblessure of bij overeten.

4. Een gebrek aan zelfeffectiviteit
Een gebrek aan zelfeffectiviteit is een belangrijke reden waarom mensen niet slagen in duurzame gedragsverandering. Zelfeffectiviteit heeft raakvlakken met zelfvertrouwen, maar zelfeffectiviteit is gericht op dat iemand het vertrouwen heeft dat hij/zij een specifieke gedraging in een bepaalde situatie kan uitvoeren. Bijvoorbeeld: ik heb voldoende vertrouwen dat ik tijdens een feestje het bij 1 biertje kan laten. Meer zelfeffectiviteit creëer je door kleine succeservaringen waarbij je stap voor stap je doel bereikt. Dit geeft je vertrouwen en leidt ertoe dat je gedrag langer of zelfs duurzaam volhoudt.

Maar nu. Wat helpt wel? Wij geven in samenwerking met FIT.nl 8 belangrijke tips om op gewicht te blijven.

1. Dagelijks voldoende bewegen.
Beweeg het liefst dagelijks een half uur matig intensief. Zoals bijvoorbeeld stevig door wandelen. Het is belangrijk om een beweegpatroon te kiezen die je in de toekomst ook kunt volhouden.

2. Voldoende zelf-effectiviteit.
Je kunt de mate van zelf-effectiviteit verhogen door kleine successen te behalen. Het opstellen van subdoelen helpt hierbij.


3. Op je calorieën letten en je eetgedrag regelmatig monitoren.
Wees bewust van je eetgewoontes. Het kan namelijk zijn dat je op een gegeven moment onbewust weer bent teruggevallen in oude eetgewoontes en meer eet dan je nodig hebt. 

4. Je zelf regelmatig wegen en op tijd ingrijpen als je weer aankomt.
Een andere belangrijke factor dat helpt om niet terug te vallen is om jezelf regelmatig te wegen. Het is normaal dat het gewicht met 1 of 2 kilo’s schommelt. Merk je dat je meer bent aangekomen? Grijp dan op tijd in.

5. Een regelmatig eetpatroon.
Dit houdt in dat je ook op vakanties en in het weekend niet compleet afwijkt van je gezonde eetpatroon. Een dagje kan wel, maar houd het echt bij 1 of 2 dagen en ga niet een week los waardoor je al snel 2 kilo’s aankomt.

6. Bereid je voor op lastige situaties.
Soms heb je een feestje of is het lastig om gezonde keuzes te maken. Bereid je zo goed mogelijk voor op lastige situaties en maak een als-dan-plan voor jezelf.

7. Tevreden zijn met de verloren kilogrammen.
Wees van te voren realistisch over wat je wenst te bereiken. Een gezond zelfbeeld is hierbij belangrijk. Overleg dit met je omgeving of ga in gesprek met een coach.

8. Hoelang je het al hebt volgehouden om op gewicht te blijven.
Ten slotte geldt hoe langer je het gewenste gedrag hebt volgehouden des te kleiner de kans dat je terugvalt. De eerste twee tot drie jaren nadat je bent afgevallen kosten de meeste energie.

Coverbeeld: Creativecommons

De FIT Methode 
Ben jij op zoek naar een stappenplan dat jou helpt met het opbouwen van spieren, slanker worden en ervoor zorgt dat je dat fitter wordt? 

De FIT Methode leert je niet alleen alles over fitness, voeding en rust, maar voorziet je van een exact stappenplan, zodat jij precies weet wat je moet gaan doen om jouw droomlichaam te bereiken! 

Het boek is niet alleen voor beginners, maar ook voor gevorderden en zelfs pro’s! Waar wacht je dus nog op? Tijd om aan de slag te gaan!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FIT.nl.