Als enige modeontwerper schopte Coco Chanel het tot de lijst van meest invloedrijke personen van de 20ste eeuw, die Time Magazine in 1999 publiceerde. Coco wist het namelijk te presteren om met haar ontwerpen mode een symbool van emancipatie te maken. Zo bracht ze eigenhandig de uitgesproken voorkeur voor het korset van voor de Tweede Wereldoorlog ten val, en zorgde ze voor de opkomst van de losser zittende casual dameslook.

‘Bij Coco maakte iedere oneliner deel uit van een uitgekiende strategie’

© Sanne Peper

She did it her way
Coco Chanel had een haarfijn gevoel voor hoe ze haar identiteit als merk kon neerzetten. Ze snapte precies welke delen uit haar verleden (zoals haar jaren in een weeshuis) ze beter kon verzwijgen om door te dringen tot de hoogste Franse kringen. Van haar look, tot de zorgvuldig uitgekiende oneliners als ‘I don’t do fashion, I am fashion’; alles was onderdeel van haar strategie.

Poppenkast
Met het leven van Coco Chanel als leidraad, maakten theatermakers Ulrike Quade & Jo Strømgren COCO CHANEL. Het gaat niet om een chronologische levensvertelling, maar eerder een voorstelling over branding, design, economie, maar bovenal de maakbaarheid van identiteit.

Er is gekozen voor een combinatie van dans en poppenspel. ‘De poppen en kostuums zijn nog niet af’, aldus Quade. ‘Ze worden tijdens de voorstelling in elkaar gezet. Mijn inspiratie haal ik namelijk uit het feit dat Coco altijd maar door bleef creëren, opnieuw en opnieuw. Dat ritme zie je heel mooi terug in de voorstelling.’

COCO Chanel is van 16 oktober tot en met 26 mei te zien in verschillende Nederlandse theaters. Bekijk hier de volledige speellijst.