Hans Wijtenburg, ofwel Desiree dello Stiletto (beter bekend als Tante Dees), runt de toko als sinds 1997. 'Ik wilde een multiculticafé beginnen in de Bijlmer', vertelt de vrolijk uitgedoste Desiree. 'Dat lukte niet omdat de huurprijzen daar veel te hoog waren. Ik kwam vaak langs de plek waar de Lellebel nu zit en zag dat de tent al een tijdje gesloten was. Ik besloot met de eigenaar te bellen en die zag een travestiecafé wel zitten.'

Maar waarom van een multicultureel café naar travestie? 'Een multiculticafé zou op deze plek niet werken. Dit stukje van de Utrechtsestraat is nu een ander gezicht dan twintig jaar geleden. Meerdere zaken waren gesloten of dichtgetimmerd. Er zat hiernaast een voetbalcafé waar de ene na de andere crimineel binnen kwam lopen. Een slecht stukje straat. Dat is nu heel erg opgeknapt met allemaal leuke restaurantjes en een terras voor de deur.' 

Travestie was een beter idee. 'Ik werkte daarvoor in een studentencafé waar ik travestieavonden organiseerde. Met de groep Sacres Soeurs deden we bovendien shows in De Secret en De Biecht. Ik besloot met dat idee De Lellebel op te richten.' Door haar trouwe fans had Desiree binnen de kortste keren vaste klanten.

'Mensen die geen respect hebben, zet ik zo de deur uit'

Over die twintig jaar zijn er genoeg bijzondere verhalen te vertellen. Positieve en negatieve. Over respectloze gasten is Tante Dees duidelijk. 'Die zet ik gewoon de deur uit. Je zou het misschien niet zeggen door mijn look, maar ik heb verschillende mensen naar buiten gegooid.' 

Genoeg verhalen dus. 'Er kwam regelmatig een man uit Gouda. Cowboy Johnny noemde hij zichzelf. Hij nam een koffer vol cassettebandjes mee en ging dan cowboynummers zingen. In zijn uitgaansoutfit als cowboy kon hij eigenlijk nergens terecht. Bij ons wel. Hier kon hij zichzelf zijn en dat vonden mensen leuk.'

'Op een gegeven moment zei hij tegen mij dat hij dacht dat hij zijn dochter, die hij jaren niet had gezien door de scheiding met zijn ex-vrouw, achter in de zaak zag staan. Een andere travestiet liep op het meisje af en vroeg het aan haar. De twee hebben elkaar ontmoet en daarna weer contact gekregen. Dat zijn prachtige momenten.'

'May Day, Tiffanie DeeLight en Megan Schoonbrood hebben allemaal hier achter de bar gestaan'

Radiovriend en stamgast Marc tapt ondertussen een biertje. 'Kijk nou! Mijn klanten moeten zelf hun bier gaan tappen omdat ze niet meer geholpen worden!' Marc voegt graag iets toe aan het gesprek. 'De grote travestieten van Nederland zijn allemaal hier begonnen. Tante Dees is veel te bescheiden om dat toe te geven, maar May Day, Tiffanie DeeLight en Megan Schoonbrood hebben allemaal hier achter de bar gestaan.'  

Tante Dees met Tiffanie DeeLight

De bijdrage van de bar aan de LHBTI-gemeenschap blijft niet onopgemerkt. Zo werden ze ooit geïnterviewd door het Griekse Shownieuws en werden ze maandenlang gevolgd door Man bijt hond. Van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap ontvingen ze dit jaar zelfs een nominatie voor de Jos Brink Oeuvreprijs. 'Dat is natuurlijk heel erg bijzonder', vertelt Dees. 'Uit honderden mensen werden wij genomineerd.' 

In oktober komt er zelfs een musical over de bar. 'Ik heb vaker toneelstukken gemaakt. Ik schrijf zelf liedjes en ben makkelijk met de pen. Het leek mij een leuk idee een grote musical te maken. Dat is meteen leuk als jubileumfeest. We hebben audities gedaan, een regisseur gevonden en zijn nu druk met de repetities!'

'Ik wil een veilige haven bieden' 

Tante Dees laat ons weten door te gaan tot haar pensioen. 'Er is natuurlijk een grens aan wat mogelijk is, maar de Lellebel zal echt wel blijven bestaan. De kracht van onze bar is misschien dat-ie zo klein is. Met tien man in de zaak voelt het al hartstikke gezellig. Niemand zit hier stilletjes aan de bar. Het komt misschien ook wel door mijn concept. Ik wil een veilige haven bieden aan mensen, een luisterend oor.' 

Een homobar zou ze Dragshowbar Lellebel nooit noemen. 'Het soort mensen dat hier komt is zo breed! Die zitten niet alleen in de LHBTI-groep. Er komen hier dragkings, vrouwen met baarden, heterostelletjes, van alles.' Bang om te verdwijnen is ze niet. 'We hebben de economische crisis ook overleefd. We houden koers. Veel homokroegen worden gemixte kroegen of verdwijnen. Wij blijven trouw aan ons ideaal.'

Dragshowbar Lellebel is dagelijks geopend. Kaartjes voor Lellebel! Een musical van Hans Wijtenburg zijn via deze link te koop.

Tekst en beeld: Roel Janssen