Verklaring 1: De biologische klok
Onderzoekers geven aan dat de interne biologische klok (die verantwoordelijk is voor het zogenaamde circadiane ritme) een mogelijke verklaring is voor het verschil in hongergevoel gedurende de dag. Het hongergevoel kan daardoor ’s avonds sterker aanwezig zijn dan ’s ochtends. Dieptepunt qua trek leek in de ochtend (08:00 uur) te liggen en er was een piek was in de avond (20:00 uur) te zien.

Verder viel in dit onderzoek op dat groente ’s avonds minder populair was en de proefpersonen een verhoogde voorkeur hadden voor calorierijke producten zoals zoet, fruit en vlees. Er zijn wel een aantal kanttekeningen te plaatsen bij deze studie. Het ging namelijk om een kleine steekproef met mensen met een gezond gewicht en geen medische indicatie. Verder is het jammer dat er geen metingen zijn gedaan van hormonen die een indicatie geven van honger en trek.

Verklaring 2: Aangeleerde honger- pavlovreactie
Het circadiane ritme is niet de enige verklaring voor een verschil in hongergevoel. Mensen hebben namelijk vaak trek tijdens specifieke gelegenheden. Soms is het niet eens trek, maar wel een behoefte om te eten. Deze vorm van trek heeft te maken met een proces dat bekendstaat als een zogenaamde pavlovreactie, ook wel klassieke conditionering genoemd.

Pavlov was een Russische onderzoeker die onderzoek deed naar speekselproductie bij honden. Pavlov ontdekte dat een bepaalde prikkel (het geluid van een metronoom) ervoor kan zorgen dat de honden speeksel gingen produceren, zonder dat de honden daadwerkelijk werden blootgesteld aan eten. Hetzelfde geldt voor mensen; die kunnen bijvoorbeeld al door het ruiken van een bepaalde geur misselijk worden.

Het ontstaan van trek heeft enige overeenkomst met de pavlovreactie. Wanneer bijvoorbeeld tv-kijken gecombineerd wordt met eten kan een gewoonte ontstaan. Je ploft op de bank neer en eet toch, terwijl je lichaam helemaal geen energie nodig heeft. Dit proces kan ook optreden als je gewend bent om bij stress te grijpen naar iets lekkers.

Word je dikker als je ‘s avonds eet?
Lekker snacken mag op z’n tijd, maar zorg er voor dat je voedingspatroon in balans blijft. Je wordt zwaarder als je te veel energie via eten en drinken binnenkrijgt – het moment van eten heeft weinig invloed. De belangrijkste reden waardoor je zwaarder zou kunnen worden, is wanneer het late maaltje ervoor zorgt dat je boven je energiebalans uitkomt. Het is vooral een risico als dit een gewoonte wordt. 

Coverbeeld: Creativecommons

De FIT Methode 
Ben jij op zoek naar een stappenplan dat jou helpt met het opbouwen van spieren, slanker worden en ervoor zorgt dat je dat fitter wordt? 

De FIT Methode leert je niet alleen alles over fitness, voeding en rust, maar voorziet je van een exact stappenplan, zodat jij precies weet wat je moet gaan doen om jouw droomlichaam te bereiken! 

Het boek is niet alleen voor beginners, maar ook voor gevorderden en zelfs pro’s! Waar wacht je dus nog op? Tijd om aan de slag te gaan!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FIT.nl.