1. Jojo-effect
Snel afvallen lijkt heel effectief, maar het is erg lastig om je streefgewicht te bereiken en vol te houden. Alleen ontzettend gedisciplineerde mensen en genetische mazzelaars zullen op het streefgewicht blijven na een aantal jaar. Je lichaam wil na een periode van uithongering de energie weer aanvullen met eten. Een mogelijke verklaring hiervoor is de theorie van vetcel stress. Het lichaam is niet gewend om zo snel gewicht te verliezen en schiet als het ware in de verdediging. Kies daarom voor duurzame leefstijlverandering. 

2. Je raakt spiermassa kwijt
Wanneer je te snel afvalt, loop je het risico dat je een deel van je spiermassa kwijtraakt. Spiermassa is niet alleen handig om dingen op te tillen, maar zorgt er ook voor dat je metabolisme (verbranding) gestimuleerd wordt. Een daling van de spiermassa – in de meeste gevallen vrijwel onvermijdelijk bij vetverlies – zorgt ervoor dat je basismetabolisme lager wordt. Als je gewicht verliest, zowel vet- als spiermassa, betekent dit dat je energiebehoefte daalt. Stel je hier dus op in en pas je energie-inname aan. Bescherm je spiermassa door af te slanken in plaats van af te vallen. 

3. Een tekort aan essentiële voedingsstoffen
Een ander heel belangrijk nadeel van te snel afvallen is dat je minder voedingsstoffen binnenkrijgt. Door te lang te intensief te diëten vergroot je de kans op een tekort aan belangrijke voedingstoffen, zoals vezels, vitamines en mineralen. Duik bij voorkeur niet onder de 1500 calorieën per dag. Slik eventueel een extra multivitamine als je het idee hebt dat je te weinig vitamines en mineralen binnenkrijgt.

4. Lastig vol te houden
Een dieet waarbij je heel veel calorieën schrapt is lastig vol te houden. Je voelt je duf, bent misschien prikkelbaar en hebt minder energie voor de alledaagse dingen. Geregeld zie je dat mensen die hun energie-inname ineens drastisch beperken na een tijdje ontzettende zin krijgen in ongezonde snacks en lekkernijen. Je herkent dit gevoel vast wel als je een dag weinig hebt gegeten, toch?

5. Slechter herstel en afnemende sportprestaties
Ga je sporten met een flink energietekort? Dan kan het goed zijn dat je herstelvermogen eronder lijdt. Bij een energietekort van meer dan 30 procent zie je vaak dat de prestaties achteruitgaan. Dit komt door een tekort aan voedingstoffen en energie, maar ook doordat het lichaam onvoldoende bouwstoffen tot z’n beschikking heeft om jouw spieren te herstellen. Wil je voorkomen dat je sportprestaties lijden onder het afvallen? Let er dan op dat je voldoende eiwitten en koolhydraten eet, zeker wanneer je aan krachttraining doet. Voor goede sportprestaties en herstel gaat het met name om de 2-3 uur voor de training en de periode na de training. Voor duursporters is het vooral belangrijk dat de glycogeenvoorraad op peil blijft. Eet voldoende koolhydraten 2-3 uur voor de training, zodat je de man met de hamer ontloopt. 

Coverbeeld: Creativecommons

De FIT Methode 
Ben jij op zoek naar een stappenplan dat jou helpt met het opbouwen van spieren, slanker worden en ervoor zorgt dat je dat fitter wordt? 

De FIT Methode leert je niet alleen alles over fitness, voeding en rust, maar voorziet je van een exact stappenplan, zodat jij precies weet wat je moet gaan doen om jouw droomlichaam te bereiken! 

Het boek is niet alleen voor beginners, maar ook voor gevorderden en zelfs pro’s! Waar wacht je dus nog op? Tijd om aan de slag te gaan!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FIT.nl.