Afgelopen weekend schreef Paroollezer Michaël Kensenhuis in een ingezonden brief hoe mooi en kleinschalig de Gay Pride van Parijs was. Zonder boten, maar met vrachtwagens paradeerde een stoet langs het Louvre.

Hij vindt het vreemd dat De Nederlandsche Bank, Waternet, ING, KPN, Vodafone en Rabobank meevaren tijdens de Amsterdamse Gay Pride, allemaal bedrijven die – in zijn woorden – niets doen voor de homogemeenschap: ‘De meeste komen niet verder dan het hebben van een roze netwerk in hun organisatie of ze spreken uit dat ze diversiteit belangrijk vinden’, schrijft Kensenhuis. ‘Daarmee verdien je wel iets te makkelijk je plek in de Gay Pride.’

Siep de Haan, Ernst Verhoeven en Peter Kramer zijn de initiatiefnemers van Amsterdam Pride. In 1996 bedachten ze de formule: een opvallende parade, een inhoudelijk feestje met versierde boten door de historische binnenstad.

Regenboogevenement
In een reactie op Michaël Kensenhuis schrijven ze: ‘De organisatie van de Amsterdam Pride staat als een huis, en het evenement is diverser dan het ooit is geweest. Elk jaar wordt een letter toegevoegd aan lgbti.’ Even verderop: ‘Dit regenboogevenement is het grootste emancipatie-evenement van Nederland en dat is het al 22 jaar. Er is in Nederland geen evenement waar zo veel over diversiteit en emancipatie wordt gepraat. Geen mediagenieker evenement dan de Amsterdam Pride. De diversiteit spat ervan af.’

Volgens de drie is Amsterdam Pride een burgerinitiatief. ‘Een burgerinitiatief nodigt uit tot deelname.’ Het is bovendien geen incrowdfeestje, buiten het zicht van de maatschappij. ‘En ja, ook het bedrijfsleven doet mee, onder meer omdat in alle bedrijven hetero en lgbti samen werken en leven.’

De kern van hun boodschap luidt: ‘Het bedrijfsleven sponsort bovendien de enorme kosten van dit mega-evenement. Feitelijk is het zo dat juist de overheid en bedrijfs­leven dit mega-evenement mogelijk maken. Bedrijfsleven en overheid dragen de diversiteit in hun hart.’

Onder druk
Ook Huub Verweij schreef een brief aan Het Parool. Hij stelt: ‘Nu de Gay Pride aan alle kanten onder druk komt te staan (veiligheid en financiën) en er ook soms vragen worden gesteld over deelname van grote bedrijven en het wegvallen van meer specifiek op de doelgroep gerichte horecabedrijven, wordt het misschien wel tijd om wat meer terug te gaan naar de gedachte aan de Amsterdam Pride.’

Dat zou kunnen betekenen dat een en ander kleinschaliger zou worden, eventueel zonder boten van grote organisaties, maar dan ook zonder grote sponsorbedragen en dus ook minder geld voor o.a. beveiliging.

Wat wil jij: een grote Amsterdam Pride voor iedereen, dus ook met boten van grote merken en politieke partijen? Of – zoals ze laatst in Utrecht deden – een kleinschalige grachtenparade met minder boten?