Het Roze Plafond

‘Veel queer moslims belanden niet eens bij een sollicitatiegesprek’

Voormalig docent Dino Suhonic versterkt de positie van queer moslims

Leestijd: < 1 min

Soms stoten LHBT’s zich op de arbeidsmarkt lelijk tegen het spreekwoordelijke Roze Plafond. In deze serie spreken we met personen die door dat plafond wisten te breken. Dino Suhonic (33) had als openlijk homosekuele docent zelf geen problemen op de werkvloer, maar die situatie is voor veel queer moslims helaas geen realiteit. Als directeur van stichting Maruf maakt hij zich hard voor hen. ‘De problematiek is heel gelaagd. Veel queer moslims worden door hun naam en uiterlijk überhaupt niet uitgenodigd op sollicitatiegesprek.’

Empowerment
‘Tot een jaar geleden gaf ik Aardrijkskundeles op een middelbare school, daar kwam ik snel na mijn persoonlijke coming-out uit de kast. Ik heb het geluk gehad dat het geen probleem vormde; ik had ook een goede band met de leerlingen. Maar dat geldt niet voor alle docenten. Soms worden docenten op middelbare scholen zelfs nog weggepest door leerlingen en collega’s. Tegenwoordig stop ik al mijn tijd in mijn directeurschap van Stichting Maruf, een organisatie die zich inzet voor een betere positie voor queer moslims. We bestaan nu 5 jaar en focussen ons vooral op empowerment – hoofdzakelijk in Nederland, maar ook op internationaal vlak. We helpen jongeren om sterker in hun schoenen te staan. We houden ons ook bezig met belangenbehartiging en geven lezingen en workshops over het thema islam en seksuele/genderdiversiteit. De helft van de tijd werk ik direct met de doelgroep, de andere helft reis ik de hele wereld over om over deze onderwerpen te spreken en les te geven.’

Weinig rolmodellen
‘Er zijn maar weinig queer moslims die openlijk over deze thema’s kunnen en durven te praten: je hebt Tofik Dibi, Döne Fil, Nassiri Belaraj, Dounia Jari, ikzelf en nog een handjevol anderen. Die kleine groep wordt ook nog eens ontzettend vaak naar hun verhaal gevraagd, en niet altijd op de meest respectvolle wijze. De meesten van ons zijn dus wat selectiever geworden in de projecten en interviews waar we aan meewerken, ook uit zelfbescherming. Zichtbaarheid is goed, maar kan ook een keerzijde hebben. Je moet flink sterk in je schoenen staan als rolmodel, daarbij wil ik niet het idee creëren dat een coming-out voor iedereen de standaard moet zijn. Een coming-out is eerder een Westers ideaal, dat niet automatisch geldt voor queer moslims. Het gebrek aan rolmodellen belemmert alleen wel soms het tempo waarop we voor deze zaak kunnen vechten. Queer moslims zijn nog zeer onzichtbaar.’

‘De één wordt verlamd door de tweevoudige discriminatie, de ander excelleert erdoor'

Queer en moslim op de arbeidsmarkt
‘Queer moslims hebben een lastige positie op de arbeidsmarkt. De problematiek is heel gelaagd. De strijd om zelfacceptatie vraagt om heel veel aandacht: drie kwart van de Nederlandse moslims zou het een probleem vinden als hun kind een homoseksuele relatie zou aangaan, bleek uit SCP-onderzoek in 2014. Daarom zijn velen al helemaal emotioneel afgemat voordat ze klaar zijn om de arbeidsmarkt te betreden. Anderen hebben last van hun naam en uiterlijk. Een van de leden van Maruf zei me: “Mijn queerness kan ik eventueel verbergen, maar mijn naam en uiterlijk niet, en op dit moment zorgen die laatste twee ervoor dat ik überhaupt niet wordt uitgenodigd op sollicitatiegesprek.’

Dino Suhonic - Maruf
Dino Suhonic - Maruf

Twee uitersten
‘Dat gezegd hebbende, zijn er ook queer moslims die proberen voor negatieve stereotyperingen te compenseren door met alles wat ze hebben het tegendeel te proberen te bewijzen. In mijn observatie zie ik vooral die twee extremen: de één wordt compleet verlamd door de tweevoudige discriminatie, de ander excelleert er juist door en belandt nog hoger op de sociale ladder. Zij worden bijvoorbeeld dokter, partner bij een advocatenkantoor, of bemachtigen een hoge positie bij een investeringsmaatschappij. Daarmee accepteren ze alleen niet automatisch intrinsiek hun seksuele identiteit of genderidentiteit.’

‘Zakelijk succes biedt geen garantie op acceptatie’

Eerst succes, dan acceptatie
‘Soms durven queer moslims pas uit te komen voor hun geaardheid als ze eenmaal succes hebben verworven. Dat is een van de fabels waarin we geloven binnen onze gemeenschap, dat zakelijk succes een garantie biedt op acceptatie binnen je familie. Het biedt wél een garantie voor eerstelijns veiligheid. Als jij uit de kast komt wanneer je volledig zelfstandig bent, een eigen huis en inkomen hebt, dan is dat al heel anders dan wanneer je nog bij je ouders woont en afhankelijk van hen bent. Maar ook hooggeplaatste queer moslims komen lang niet altijd uit de kast, bijvoorbeeld wanneer ze zich in een zeer macho omgeving bevinden. In die omgeving zijn ze vaak omringd door witte Nederlanders, die homoseksualiteit vermoedelijk zouden accepteren, maar dan vermijden ze gesprekken erover uit angst om als een “mindere man” te worden gezien. Een van de mannelijke medewerkers van Maruf heeft net een nieuwe baan en werkt op een afdeling met alleen maar vrouwen. Zijn manager zei hem: “Jij bent hier de enige man, of nou ja, man…”. Voor hem kwam die opmerking heel onverwacht.’

QMEP
‘Tijdens ons Queer Muslim Empowerment Program (QMEP) besteden we ook aandacht aan de situatie op de werkvloer. We hebben het bijvoorbeeld over de mogelijke reacties waar je mee te maken kunt krijgen, over daten op de werkvloer en over het meenemen van je partner naar werkevenementen. Mensen vragen elkaar ook onderling naar ervaringen. Er zijn geen best practices op dit gebied, iedereen gaat er anders mee om, maar het kan heel fijn zijn om van andere queer moslims te horen hoe zij met deze situatie omspringen. Wij geven geen concrete adviezen, maar stimuleren de conversatie over het onderwerp. Zo helpen de moslims die onze evenementen bezoeken elkaar hopelijk om hun uitdagingen te overwinnen.’

Lees ook de andere verhalen in de serie 'Het Roze Plafond'

Fotografie: Monseigneur Madhatter / Visagie: Danitsja Wijnmalen

Career Special
Career Special
Powered by Labrador CMS