We gaan terug naar de eerste helft van de jaren tachtig, toen Patrick Leonard samenwerkte met Michael Jackson. Madonna vroeg hem haar hits geschikt te maken voor de Virgin Tour en toen dat beviel werd hij een van de belangrijkste producenten van haar bestverkochte album tot nu toe, True Blue.

In een interview met BoyCulture vertelt Patrick Leonard hoe hun samenwerking verliep. De eerste track die ze samen opnamen – en die Madonna live vertolkte op Live Aid – was Love Makes The World Go Round, het nummer dat uiteindelijk als afsluiter verscheen op het hitalbum True Blue.

Push
Leonard vertelt over de keuzes die hij en Madonna maakten – gecompliceerde instrumentaties als Live To Tell en Like a Prayer werden verkozen tot eerste singles die de albums True Blue en Like a Prayer een push moesten geven, tot ongenoegen van de platenmaatschappij.

Op zijn Instagram-account laat Patrick Leonard een pianoversie horen van Like a Prayer en ook een instrumentale demo van Where’s the Party. Helaas blijft het hierbij, aangezien het hem verboden is Madonna-materiaal te publiceren. Desondanks is het interessant zijn account te volgen, ook omdat hij voor veel andere artiesten de aangewezen producer was. Denk hierbij aan Leonard Cohen, Fleetwood Mac, Elton John, Michael Jackson, Bryan Ferry, Bryan Ferry, en Roger Waters. En o ja, onze eigen Ilse de Lange.

 

A friend sent me this today. Think my pants are high enough? The 80's. Oh my. #80's #madonna #somethingtoremember

Een bericht gedeeld door Patrick Leonard (@patrickleonardofficial) op

Uiteindelijk was Leonard als medeschrijver en –producent verantwoordelijk voor zeker tien Madonna-hits, waaronder Live To Tell, La Isla Bonita, Who’s That Girl, Like a Prayer, Oh Father, Cherish, Dear Jessie, Hanky Panky, I’ll Remember, Frozen en Nothing Really Matters. Daarnaast was hij co-producent van Open Your Heart en The Power of Goodbye.

Ook leuk: pas na haar twintigste kwam Patricks dochter Jessie erachter dat Madonna’s Dear Jessie over haar ging.

 

My Dear Jessie #madonna #daughter #likeaprayer #music #studio

Een bericht gedeeld door Patrick Leonard (@patrickleonardofficial) op

Kritiek
Patrick Leonard breekt op het einde van het interview nog een lans voor Madonna, die haar hele muzikale leven kritiek heeft moeten ondergaan. Ze zou niet echt kunnen zingen, geen talent hebben, enzovoort. Hier een fraai citaat, dat we in het Engels laten staan:

'It pisses me off, to be honest. The people that do get credited as being real artists oftentimes are just “cool” and that gets interpreted as art. And these days, there are way too many talent-show winners, and they get called artists because they have some crazy-good voice. I have issues with these things, but I won’t go into it because I’ll probably have my house burned down by the people that make Auto-Tune. I can assure the world listening and looking at Madonna that they don’t have any reason to ever defend her or feel insecure about it and all I can say is I’ve worked with a lot of people — I’ve worked with a lot of people — and ... hard to be any better or more artistic than her.

There’s people with a more controlled voice — the word “better” is not fair, because how can you have a better voice than the voice that sang “Like a Prayer”? You just go through the list of singer-songwriters through the years — Neil Young, Bob Dylan, Leonard Cohen, none of these people were “singers” But these are the ones that the most art came from. I think her lyrics were taken for granted all those years ago; you look at the individual lines and this is what people need to think about now, those statements she made all those years ago. I’m certain she’s still doing it.

My knee-jerk is to defend her always, but when I have the demos where she sang a song, having written it 15 minutes before, and it was a #1 record and remains valid 30 years later, who’s gonna tell me that’s not a real artist?’

Het interview met Patrick Leonard bestaat uit twee delen, die zijn gelardeerd met nog nooit eerder getoonde foto’s en enkele muziekfragmenten. Hier deel één, en hier vind je het tweede deel.

Tot slot een outtake uit de musical Hello Suckers, die Madonna en Patrick Leonard in 2004 van plan waren te maken: Boum!