Ophef in Manchester: een bezoeker besloot na afloop van de Pride te bellen met Primark. Hij wilde weten hoeveel van de opbrengst van de Pride-collectie naar het goede doel ging. Geen cent, zo bleek. Naar aanleiding van de controverse belden we met de Nederlandse tak van Primark. Ook hier blijkt de winkelketen niets te hebben overgemaakt aan een goed doel.

'Bij deze campagne hebben we er niet voor gekozen om te doneren', aldus een medewerker van het communicatiebureau van Primark. 'Als grote retailer hebben we een uitgebreid liefdadigheidsprogramma, zowel nationaal als lokaal, waarmee we het hele jaar door doneren aan verschillende goede doelen binnen onze markten. Frequent beoordelen we onze keuzes hierin en we staan altijd open voor nieuwe suggesties.' 

YouTuber Leroy met een Pride-shirt van Primark

AH To Gay
Het staat een commercieel bedrijf vrij om wel of niet geld te doneren aan een goed doel. Wanneer echter geld wordt verdiend aan een activistisch evenement als Pride, zonder dat daarbij iets terug wordt gedaan voor de community, wordt hen dat niet in dank afgenomen. Zo ontstond dit jaar ophef toen Jan-Bert Vroege, raadslid voor D66 Amsterdam, beweerde dat onder andere Albert Heijn ook alleen profiteerde van Pride. Die kritiek bleek achteraf onterecht, Albert Heijn doneerde meermaals een deel van de omzet van hun Pride-initiatieven aan LHBT-organisaties. 

Volgend jaar wel een donatie
Primark zou het wel goed voor hebben met de LHBT-gemeenschap. 'Bij Primark nemen we LHBT-rechten erg serieus. Zo zijn we bijvoorbeeld lid van Stonewall, Europa's grootste organisatie voor LHBT-rechten. Daarbij nemen we ieder jaar deel aan het Global Diversity Champions-programma van Stonewall, dat zich richt op de wereldwijde acceptatie van LHBT's op de werkvloer.' 

Een positieve noot: volgens Primark doneren ze volgend jaar wél een deel van de omzet van hun Pride-campagne aan een LHBT-gerelateerd doel.

Tekst: Roel Janssen