De forse twintiger Patricia Dowbrowski (Danielle Macdonald) wil niets liever dan rapper worden. Als Killa P, ofwel Patti Cake$ gaat ze met beste vriend Jheri (Siddharth Dhananjay) op jacht naar succes in woonplaats New Jersey, waar ze totaal niet serieus wordt genomen. Daarnaast kampt ze met een alcoholistische moeder, een ernstig zieke oma, een krappe portemonnee en een flink aantal kilo's te veel. Toch geeft deze outsider niet op. Samen met haar nieuwe vlam (Mamoudou Athie) en omaatje weet ze haar onwaarschijnlijke droom waar te maken.

'De film wordt een tikketje té 'musical' als ook Patti's doodzieke oma ineens deel uitmaakt van de rapformatie'

Patti Cake$ is precies waar je op hoopt: een licht voorspelbare feelgoodfilm over het verwezenlijken van de Amerikaanse droom. Wanneer alles in het leven van Patti lijkt te mislukken, komt ze Bastard tegen. Hij heeft een studio in de buurt van een begraafplaats en biedt de aspirant-rapster een platform om door te breken.

Dit regiedebuut van Geremy Jasper lijkt een autobiografisch verhaal te zijn. Hij was zelf ooit een fors jochie uit New Jersey, die verslaafd was aan hiphop. De teksten van de raps in Patti Cake$ schreef hij dan ook zelf, maar hoofdrolspeelster Danielle Macdonald kan er goed mee uit de voeten.

De film is volgens Jasper een ode aan de sterke vrouwen in zijn eigen leven. Patti natuurlijk, maar zeker ook haar moeder Barb (Bridget Everett), die het huishouden met vallen en opstaan draaiende probeert te houden – ook al belandt ze vrijwel iedere dag met een fles drank op de bank, in de kroeg of een toilet. De film wordt even heel integer wanneer moeder Barb haar oude hobby, zingen, weer probeert op te pakken, maar dat nog niet helemaal met haar dochter durft te delen.

Outsider
Patti Cake$ wordt een tikketje té 'musical' als ook haar doodzieke oma deel gaat uitmaken van de rapformatie. Dat blijkt gelukkig van korte duur, en het Glee-gehalte blijft laag. Vooral omdat de relatie tussen Patti en haar grootmoeder verder heel oprecht overkomt. Patti laat zien dat een buitenbeentje het kan schoppen tot de 'stoere' rapwereld. Zodra ze op het podium staat, lopen de tranen over je wangen. Wij kijken uit naar de volgende film van Geremy Jasper.

Patti Cake$ is nu te zien in de bioscoop.

Tekst: Roel Janssen