Hoewel de laatste Saw-film uit 2010 werd aangekondigd als The Final Chapter, is er toch weer een vervolg gekomen in de horrorreeks. De achtste film komt eind oktober uit en heeft de naam Jigsaw gekregen.

De promotie van de film is net even anders dan we van een reguliere film gewend zijn. Lionsgate, de producent van de film, is zondag gestart met een online advertentiecampagne met de naam ‘All Types Welcome’. In de campagne zijn acht verschillende social media-sterren te zien met een grote fanbase die bestaat uit gays, biseksuelen en transgenders.

Amanda Lepore
Het gaat hier onder anderen om Shaun Ross, een openlijk homoseksueel topmodel, en Amanda Lepore, die zichzelf omschrijft als een ‘transgender nightlife diva’. Samen roepen ze op tot bloeddonatie en vooral ook om de wetgeving omtrent donatie door gays te veranderen. Gays mogen in sommige landen wél doneren, maar pas na een jaar van seksuele onthouding. In een interview zei Amanda Lepore: ‘Het is belachelijk, het is discriminerend en we worden buitengesloten.’  

Het is niet de eerste keer dat Saw in verband wordt gebracht met bloeddonatie. Al vanaf de eerste film organiseert de producent zogeheten blood drives met een thema, waarbij verpleegkundigen werden ingehuurd om bloed af te nemen. Het leverde de bedenker hiervan, Tim Palen, een prijs op van het Rode Kruis.

Deze keer pakken de Saw-makers het dus iets anders aan. Het complete verhaal lees je bij New York Times.