Lange tijd werd gedacht dat het portret in Pollok House – een National Trust Property in Glasgow – een kopie was van het origineel van de Vlaamse meester. Het werk werd al bijna 400 jaar vermist. Bendor Grosvenor van BBC-programma ‘Britain’s Lost Masterpieces’ vermoedde dat het wel eens om het origineel kon gaan en startte een onderzoek.

Hij bleek het bij het juiste eind te hebben. In een aflevering van de BBC-serie die deze week te zien zal zijn wordt uitgelegd hoe jaren van vuil en overschilderen Rubens handelsmerk hebben doen vervagen. Toen kunstrestaurateur Simon Gillespie het werk naar zijn oorspronkelijke status herstelde, werd officieel duidelijk dat het hier om een originele Rubens ging.

'James verwees naar Villiers als zijn vrouw'

Het werk is een studie geweest voor een groter schilderij, dat uiteindelijk is vernietigd. ‘Het is slechts een schets, maar in de 18de en 19de eeuw werd onaf werk niet zo zeer geapprecieerd als vandaag de dag. Daarom waren er veel beelden die later door andere artiesten werden afgemaakt’, legt Grosvenor uit. ‘Dit werk werd door iemand anders opgeknapt en is er daardoor stijf en meer als een kopie uit gaan zien.’

Over de relatie tussen de hertog van Buckingham en Koning James I wordt al eeuwen gespeculeerd. Hoewel hij getrouwd was met Anna van Denemarken, stond James erom bekend uitermate veel interesse te tonen in jonge, mannelijke hoflieden, waaronder hertog George Villiers.

De twee stuurden elkaar liefdesbrieven, waarin James onder andere naar Villiers verwees als ‘zijn vrouw’. Die zei op zijn plek tegen James ’te zullen leven en sterven als uw minnaar’. Villiers werd vermoord op zijn 35ste in 1628, drie jaar voordat Koning James stierf. 

Het gerestaureerde werk zal vanaf donderdag te zien zijn in het Kelvingrove Museum in Glasgow.

Bron: New Now Next / Beeld: Wikimedia Commons