‘Toen mijn neefje een paar maanden terug bij ons logeerde, vroeg hij aan me: “Tante, ben jij verliefd op Sterre?”. Toen ik "ja" antwoordde, was hij helemaal verbaasd. Hij vond het niet erg. Wel heel raar. Toen we vroegen waarom, zei hij: “omdat het nooit voorkomt”. Dat was echt een aha-moment’, vertelt Gale. ‘En daarna hebben we een gezellige Pixar-film opgezet, waarin uiteraard ook in geen velden of wegen een homo te bekennen was.’

‘Alle stelletjes op een brommer waren ineens Kim en Kanye’

Toen Gale en Sterresoet nog jong waren – maar eigenlijk nog steeds – misten ze lesbische en biseksuele rolmodellen in de mainstream media. Sterresoet: ‘We vonden zangeressen als Ashanti en Ciara bijvoorbeeld heel vet, maar zaten altijd met smart te wachten tot er eentje lesbisch zou blijken. Veel homo’s denken door dat gebrek aan voorbeelden vaak lange tijd dat er iets mis met hen is. Met dat gegeven zijn we dit project gestart. Het bestaat uit een lesbische Beyoncé-performance, een kledinglijn met items waar heel groot het woord GAY op staat, en een fotoserie, waarin we iconische mainstream beelden een gay makeover geven.’

Gale (28) is actrice en performer en vorig jaar afgestudeerd aan de Amsterdamse Toneelschool. Sterresoet (25) is regisseur en studeerde aan de Toneelacademie in Maastricht. Voor beiden is fotografie dus een nieuwe discipline. ‘Toch hebben we heel bewust voor deze vorm gekozen’, vertelt Gale. ‘In de theaterwereld zijn er veel grenzen’, vult Sterresoet aan. ‘Ten eerste moet je lang op je geld wachten. Voordat je de middelen bij elkaar hebt om een plan uit te voeren, ben je zo twee jaar verder. Ook is het geen mainstream medium; er gaat niet veel volk heen. Ons doel met dit project is juist om de zichtbaarheid van gay en bi stellen vergroten. Daar is fotografie een goed medium voor. De beelden zijn relatief eenvoudig te maken, zo online te zetten en vanaf daar leiden ze binnen no-time een eigen leven. We zijn gewoon zonder middelen van start gegaan om zichtbaar te maken wat we zelf misten.’

'We zoeken naar een schoonheid die niet gebonden is aan een typisch man-vrouwbeeld'

Voor de fotoserie geven Gale en Sterresoet foto’s die in heel korte tijd iconisch zijn geworden een gay sausje. ‘Neem Kim Kardashian en Kanye West, die voor een videoclip van Kanye samen op een motor klommen. Dat beeld ging de hele wereld over. Alle stelletjes die daarna met een brommer op de foto gingen, waren ineens Kim en Kanye. Die twee zijn bijna geen mensen meer, maar eerder symbolen voor “de man” en “de vrouw”. We hebben dat beeld opnieuw in scène gezet, maar nu met twee mooie meiden die op meiden vallen. Die iconische foto van Beyoncé met haar pasgeboren tweeling als de Heilige maagd Maria, hebben we dezelfde behandeling gegeven. Met deze eerste beelden zijn we dicht bij onszelf gebleven, maar we gaan deze verkenning steeds verder doortrekken naar andere vormen van seksualiteit en genderidentiteit.’

Wanneer de dames hun werk exposeren, gaat dat vaak gepaard met een kort dansoptreden, waarvoor ze de muziek zelf ontwikkeld hebben. ‘Het is een soort lesbische Beyoncé-performance’, vertelt Gale. ‘De laatste keer dat we 'm opvoerden, hadden we ook twee vrienden van ons gevraagd mee te doen. Zij zijn beiden gay, heel groot en gespierd, maar hebben ook een zekere zachtheid en elegantie over zich. Terwijl wij onze dans uitvoerden, lieten we hen met hun rug naar het publiek toe heel sensueel rondjes met hun heupen draaien. Zo zoeken we in meerdere kunstvormen naar een schoonheid die niet gebonden is aan een typisch man-vrouwbeeld.’

Regisseur John Waters, zelf ook gay, vormt een grote inspiratiebron voor dit project. Sterresoet: ‘Waters zei ooit dat hij met zijn films niet op de LGBTQ-plank in de videotheek wilde belanden, maar gewoon naast de andere blockbusters in de etalage. Anders bereikte hij alleen maar een bubbel. Om de mainstream te bereiken, moet je een soort Trojaans paard zijn, zo redeneert hij. Mainstream Amerika had bijvoorbeeld totaal niet door dat Hairspray eigenlijk over homoseksualiteit ging. Dat kwam pas toen de film allang was omarmd door het grote publiek.’

‘Om de mainstream te bereiken met deze boodschap, moet je een soort Trojaans paard zijn’

Op Instagram deelden Sterresoet en Gale toen ze het project begonnen ook een aantal maanden selfies van meiden die op meiden vallen en over hun ervaringen wilden vertellen. ‘Een van de eerste verhalen die we deelden, was van een zusje van een vriend, die net uit de kast was’, vertelt Sterre. ‘Zij vond het heel moeilijk om überhaupt vrouwen te vinden om mee af te spreken. Exact voor vrouwen als zij zijn we dit project begonnen. Wat overigens in alle verhalen die we via Instagram deelden naar voren kwam, is dat de meesten liever helemaal van hokjes als “homoseksueel” en “lesbienne” af willen. Zodat meiden die op meiden vallen op een gegeven moment bijvoorbeeld niet meer aan mannen hoeven uit te leggen hoe scharen precies werkt, en of ze dus de hele dag alleen maar liggen te scharen. Wij hebben echter wel gemerkt dat om die hokjes uiteindelijk op te kunnen heffen, je ze eerst moet aanstippen. Dat doen we met dit project.’

Meer zien van Sterresoet en Gale? Je kunt ze volgen op Instagram.

In 'Uit de kunst' zetten we bijzondere kunstenaars in de spotlight. Ben jij een getalenteerd fotograaf, beeldhouwer, tekenaar, schilder of bijvoorbeeld breier? Laat het ons weten via redactie@winq.nl.

Beeld: LIONSTORM