Oprichter Samme RaeymaekersRaeymaekers' fascinatie voor dans en podiumkunsten is er met de paplepel ingegoten. ‘Ik herinner me nog dat mijn ouders me als 6-jarige meenamen naar talloze theatervoorstellingen, musicals en dansvoorstellingen. Zelf zijn ze geen podiumkunstenaars, maar ze zijn altijd zeer geïnteresseerd geweest in de kunsten, met name in jazz.’

Uiteindelijk maakte Raeymaekers van de kunsten zijn werk. Hij studeerde Kunst- en Theaterwetenschappen in Gent, met een specialisatie in Dansstudies en volgde dit op met een jaar aan de Universiteit Antwerpen, waar hij de zakelijke kanten van het vak bijleerde. Direct daarna kon hij aan de slag bij het Cultuurcentrum in Brugge, aan de vooravond van het jaar dat de stad tot Culturele Hoofdstad werd uitgeroepen. In 2006 maakte hij de overstap naar het toen recent opgerichte Concertgebouw, waar hij een jaar later dansfestival December Dance oprichtte. Het festival vindt sinds de oprichting verspreid plaats over de diverse locaties van Raeymaekers oude en nieuwe thuisbasis.

'We richten ons zowel op connaisseurs als het grote publiek'

December Dance
December Dance richt zich op bezoekers van allerlei pluimage. ‘We mikken op het grote publiek en dansliefhebbers, maar ook op de echte dansconnaisseurs. Zo is er een festival binnen het festival, December Dance Platform, waarin fris werk wordt gepresenteerd van jong, opkomend talent. Veel dansprogrammeurs zakken af naar Brugge om daar te proeven van de nieuwe lichting.’

'Le syndrome ian', de openingsvoorstelling van gastcurator Christian Rizzo

Al bijna 12 jaar wordt met dezelfde formule gewerkt. ‘Ieder oneven jaar nodig ik een internationaal gerenommeerd choreograaf uit als gastcurator, ieder even jaar laat ik me inspireren door een specifieke geografische regio. Zo heb ik bijvoorbeeld in het verleden een focus gelegd op dans uit Quebec en Montreal, maar ook al eens op Zuidoost-Azië en de Noordse landen. Volgend jaar – mijn laatste jaar als programmeur – richt ik me op dans uit Australië en Nieuw-Zeeland. Daarna draag ik het stokje over.’

Christian Rizzo
Raeymaekers vroeg niet de minste namen voor de ‘curatorjaren’. Eerder passeerden Anne Teresa De Keersmaeker, Akram Khan en Jan Fabre de revue. Dit jaar vroeg hij ex-rockmuzikant en modeontwerper Christian Rizzo, die de laatste twee decennia flink furore maakte in de danswereld.

'Rizzo zoekt makers die vraagtekens zetten bij concepten als vrouwelijkheid en mannelijkheid'

‘Mijn keuze viel op Rizzo omdat hij moeilijk in een hokje is te duwen. Hij is pas op een zeer laat moment in zijn carrière begonnen met dans. Eerst als danser, bij Mathilde Monnier, de Franse grande dame van de hedendaagse dans. Pas rond de eeuwwisseling begon hij zijn eigen werk te maken. De mix tussen hedendaagse dans, visuele kunst, installaties en livemuziek trekt mij zeer aan in zijn werk. Hij is moeilijk te duiden en weet prachtige bruggen te bouwen tussen banale dansuitingen als volksdans, ballroom of sport en een eigen, hedendaagse danstaal. Rizzo is een van de meest bekende en gevraagde choreografen van Frankrijk. Ik mag in mijn handjes knijpen dat ik hem heb kunnen strikken.’

Gastcurator Christian RizzoTransformatie
Een ander vast element binnen het festival is een tijdelijke tentoonstelling, die dit jaar tevens wordt gecureerd door Rizzo. ‘De rode draad – binnen zijn werk en keuzes maar ook deze tentoonstelling – is het transformerende lichaam. Rizzo zoekt naar artiesten met een bepaalde visie op lichamelijkheid en transformatie. Makers die vraagtekens zetten bij concepten als mannelijkheid en vrouwelijkheid en daarmee spelen. In de tentoonstelling wordt een brug geslagen tussen beeldende kunst, installaties en fotografie. Zo presenteert hij werk van fotografe en filmmaker Dorothée Smith, zelf een transpersoon. Zij probeert transpersonen op beeld vast te leggen tijdens hun transitie. In die beelden is het vaak express onduidelijk of de subjecten zich voor, tijdens of na hun transformatie bevinden.

Het thema transformatie komt ook duidelijk terug in de keuzes van Rizzo, waaronder die voor jonge maker Sorour Darabi, die een androgyne solo construeerde op basis van het Farsi, een taal die geen mannelijke of vrouwelijke woorden kent. Sinds Darabi naar Frankrijk verhuisde, is ineens ieder woord mannelijk óf vrouwelijk, terwijl de Iraanse danser zichzelf niet identificeert met slechts één gender.

Le syndrome ian
De openingsvoorstelling tijdens de ‘curatoredities’ is traditiegetrouw van de curator zelf. Dit jaar is dat Le syndrome ian, het slotstuk van een trilogie, waarin Rizzo probeert bepaalde dansstijlen te verweven met zijn eigen hedendaagse danstaal. ‘Zijn eerste voorstelling uit die reeks focuste op folkloredans en de tweede op ballroomdans. Dit laatste werk onderzoekt punkmuziek, clubdans en disco. Rizzo laats zich inspireren door het gevoel van de muziek van Ian Curtis en Joy Division. Het is een heel vrij stuk, bijna alsof je mensen ziet dansen tijdens een avondje uit. De muziekscore is ook zeer energiek en opzwepend.'

Ontmoeting
Dit seizoen is het Concertgebouw Brugge voor het eerst actief als Vlaamse Kunstinstelling. Daarmee wil het nog meer een open plek van ontmoeting worden voor toeristen en Bruggelingen. ‘In vorige jaren was er misschien één workshop tijdens December Dance, nu zijn dat er meerdere. We hebben ook een vaste tentoonstelling, het Concertgebouw Circuit, die van woensdag t/m zondag openlijk toegankelijk is voor het publiek. Zo kan iedereen in aanraking komen met onze permanente kunstcollectie.’

'Het is bijna alsof ik mijn kind af moet staan'

Volgend jaar augustus verruilt Raeymaekers Brugge voor Oslo. Daar wordt hij algemeen en artistiek directeur van Dansens hus, een nationaal huis voor hedendaagse dans. ‘Het is ineens een enorme verantwoordelijkheid ten opzichte van de lokale dansscene hier. Ik ga December Dance wel enorm missen. Het is bijna alsof ik mijn kind af moet staan. Ik ben heel benieuwd wat mijn opvolger met het festival gaat doen. Misschien is het wel een scharniermoment en komt er na 12 jaar een heel nieuw concept.’

December Dance - 7 t/m 17 december - Diverse locaties in Brugge. Meer informatie op www.concertgebouw.be/nl/sub/decemberdance

Van plan om je bezoek aan het festival te combineren met een weekendje of midweek in de bourgondische hoofdstad van West-Vlaanderen? De fijnste restaurants, hotels en bezienswaardigheden in Brugge vind je op www.visitbruges.be.

Tekst: Martijn Kamphorst / Coverbeeld: FARCI.E - © Mehrdad Motejalli