Scandinavische films en series doen het goed in ons land. The Bridge, over een gevonden lichaam tussen de grens van Zweden en Denemarken, gooide hoge ogen en zelfs RTL 4 bracht Scandinavische invloeden met de serie Kroongetuigen op mainstream tv. Nu komt daar Thelma bij, een spannende thriller met een sciencefictionrandje.

We volgen de jonge Thelma (Eili Harboe). Vlak nadat ze haar ouderlijk nest heeft verlaten, belandt ze in het studentenleven van Oslo. Ze blijft dicht bij zichzelf en richt zich vooral op haar studie. Vlak na aankomst krijgt ze echter onverwachts een epileptische aanval. Studiegenoot Anja (Kaya Wilkins) is hier ooggetuige van – en tevens van de vogel die ineens in volle vaart tegen de ruit aan klapt.

Die vogel blijkt een voorteken van een hoop kopzorgen. Thelma ontwikkelt een verboden liefde voor Anja en krijgt steeds vaker en steeds heftigere epileptische aanvallen. Ze laat zich onderzoeken en duikt dieper in haar mysterieuze familiegeschiedenis. Uiteindelijk besluit ze zich over te geven aan haar liefde voor Anja, maar dat had ze misschien beter niet kunnen doen... 

Angst
Het is de eerste hoofdrol voor de Noorse Harboe. Die zet ze ingetogen, maar ook krachtig neer. Ze is zeer geloofwaardig als verlegen blaadje, dat doodsbang is voor haar eigen gevoelens. De stoere en uitgesproken Kaya Wilkins, in de rol van Anja, is dan ook een gedroomde tegenpool.

Regisseur Joachim Trier maakte eerder onder andere het succesvolle Louder than Bombs, dat werd genomineerd voor de Gouden Palm op het filmfestival van Cannes in 2015. Met Thelma vertegenwoordigt hij Noorwegen tijdens de Oscars in 2018. 

Zijn nieuwste werk is misschien niet de beste film voor een gezellig avondje uit. Het verhaal kruipt diep onder je huid en je verlaat de bioscoop niet bepaald in vrolijke stemming. Wel is Thelma ontzettend sexy en gruwelijk spannend. 

Thelma draait nu in de bioscoop. 

Tekst: Roel Janssen