René van der Gijp kwam vorige week opnieuw slecht in het nieuws vanwege homofobe opmerkingen in het programma Voetbal Inside. Hij wilde homo’s liever niet zien trouwen en noemde mannen die seks hebben met mannen in het programma ‘heel ranzig’.

Activiste Sunny Bergman riep op tot een boycot van adverteerders. 'Voetbal Inside wordt mede mogelijk gemaakt door Amstel Bier, Gillette en Toto. Willen deze merken ook homofobie mede mogelijk maken? Zo nee: waarom sponsoren deze merken dat programma dan nog?’

Reacties sponsors
Inmiddels hebben twee sponsoren aan NRC kenbaar gemaakt dat ze de opmerkingen te ver vinden gaan. Heineken, producent van Amstel Bier, zegt geen enkele bemoeienis met de inhoud van programma’s zelf te hebben. 'Maar we moeten ons altijd blijven afvragen of de inhoud van een gesponsord programma past bij de waarden van ons merk.'

Een woordvoerder voegt toe dat ze ‘niet achter deze kwetsende opmerkingen staan'.

Gillette reageert door te zeggen dat ze pal voor diversiteit staan. ‘Wij steunen op geen enkele manier de uitlatingen die mensen kunnen kwetsen op basis van hun huidskleur, geslacht of geaardheid. Daarom zijn wij met het programma het gesprek hierover aangegaan.’

Sport centraal
De derde adverteerder, Toto, ziet geen aanleiding om in actie te komen. 'Toto is het niet altijd eens met de meningen die gegeven worden en wij vinden lang niet iedere grap smaakvol of geslaagd. Wat Toto betreft staat de sport centraal, niet de meningen van de betrokken heren.'

Grens niet overschreden
Ook RTL heeft gereageerd. 'Het is een programma waar uitgesproken, persoonlijke meningen een podium krijgen. Dat is de kracht van het programma', was te zien in een statement tijdens RTL Boulevard.

‘Ook als die mening ongenuanceerd is, lomp of controversieel. Natuurlijk is er voor RTL een grens en als die grens wordt overschreden, gaan we het gesprek aan. Dat is in dit geval niet aan de orde.'

Bron: NRC