Sponsors en presentatoren Voetbal Inside blijven

RTL noemt de homofobe uitspraken van de 'Voetbal Inside'-presentatoren ‘soms lomp en ongenuanceerd’, maar dat is geen reden de presentatoren te ontslaan. Ook de sponsoren blijven betrokken bij het programma. Dat heeft RTL bekendgemaakt.
Sponsors en presentatoren Voetbal Inside blijven
Gepubliceerd: 12 januari 2018 14:00

Flinke ophef aan het einde van vorig jaar. In het RTL-programma Voetbal Inside deed René van der Gijp verschillende homofobe uitspraken. Hij gaf aan het programma Gordon Gaat Trouwen … Maar Met Wie? Over te slaan. 

‘Ik had de keuze tussen twee homo’s die gingen trouwen of darten. Nou, toen heb ik lekker naar darten zitten kijken als je het niet erg vindt. Ik had die vaselinepot weggezet, ik denk: laat maar gaan. Ik heb even geen trek in die onzin.’ 

Het was niet de eerste homofobe opmerking. Een week eerder zei Van der Gijp bijvoorbeeld seks tussen twee mannen ‘heel ranzig’ te vinden. In 2013 stelde hij dat homo’s niet op het voetbalveld, maar in een kapperszaak thuishoren.

Boycot
Activiste Sunny Bergman riep sponsors van het programma op tot een boycot. ‘Voetbal Inside laat zich al jaren van zijn meest seksistische en racistische kant zien. Deze week moesten homo’s het weer eens ontgelden.’

Ze vervolgt: ‘René van der Gijp walgt van homoseks én van het idee om twee mannen te zien trouwen. Wat moet het verschrikkelijk zijn dit te horen wanneer je ouders tv kijken en je zelf nog uit de kast wilt komen.’

Voetbal Inside wordt mede mogelijk gemaakt door Amstel Bier, Gillete en Toto. Willen deze merken ook homofobie mede mogelijk maken? Zo nee: waarom sponsoren deze merken dat programma dan nog?’

Reactie
Er volgde vrijwel direct een reactie van twee van de drie sponsoren. Heineken, producent van Amstel Bier, zei geen enkele bemoeienis met de inhoud van programma’s zelf te hebben. ‘Maar we moeten ons altijd blijven afvragen of de inhoud van een gesponsord programma past bij de waarden van ons merk.’ Gillette sloot zich daarbij aan in vergelijkbare woorden.

RTL heeft inmiddels met de bedrijven gesproken en heeft laten weten dat ze aan het programma verbonden blijven. Ook de presentatoren zijn niet op hun uitspraken aangesproken en er verandert niets aan de formule van het programma.

Bron: Telegraaf