Reclame

Britten klagen nog altijd veel over gays in commercials

3 spots in de top 10

Leestijd: 3 minuten - door Winq redactie op 20 februari 2018

Reclamespotjes waarin homo’s en lesbo’s te zien zijn, worden anno 2018 nog steeds vaak gerapporteerd als ongepast. Van de top tien van commercials waarover de meeste klachten binnenkwamen, zijn er drie met gays in de hoofdrol.

De Britse versie van de Reclame Code Commissie, de Advertising Standards Authority (ASA), heeft een top tien bekendgemaakt met commercials waarover ze in 2017 de meeste klachten hebben ontvangen. Maar liefst drie van de tien werden gerapporteerd omdat ze homoseksualiteit als onderwerp hebben.

O2
Op nummer acht staat een commercial van het mobiele telefoonmerk )2, waarover 125 klachten binnenkwamen. In de commercial zijn twee zoenende mannen te zien die vervolgens nogal hardhandig terechtkomen op een tafel, waardoor een telefoonscherm het begeeft.

homo in Britse reclame

Volgens de ASA vonden veel mensen de commercial te seksueel expliciet en kwam deze op tv terwijl kinderen keken. Anderen konden het verbeelden van relatie tussen twee mannen niet rijmen met hun geloofsovertuiging.

De ASA zelf heeft O2 geen restricties opgelegd. Een woordvoerder legt uit: “De scène waarom het ging was kort en niet seksueel expliciet. Het tonen van een homokoppel is bovendien niet iets waar de maatschappij serieus moeite mee heeft. Dus bleef de spot gewoon uitgezonden.”

Op nummer vier in de top tien staat een commercial van Match.com, een datingsite. In de spot zijn zoenende stellen te zien, onder wie twee lesbiennes. Die kreeg 293 klachten. De woordvoerder: “Hierover kregen we in 2016 ook al veel klachten binnen. Ook deze commercial gaat niet over de schreef, al zijn er in totaal al meer dan 1200 klachten binnengekomen.”

Op de tweede plek is een commercial geëindigd voor Moneysupermarket, waarin een man te zien is die danst op hoge hakken. Deze spot leverde 455 klachten op.

Bron: GayStarNews

Advertentie

Winq in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van de beste artikelen.

Magazine #89

Deze keer: Peter van der Vorst en de scheve berichtgeving over LHBT's

Neem een abonnement

Geef cadeau