Fashion

Gay mannen staan centraal in nieuwe campagne Suitsupply

Leestijd: 3 minuten - door Jaap Bartelds op 22 februari 2018

Suitsupply staat volop in de schijnwerpers dankzij de nieuwe campagne met twee mannen. Het heeft behoorlijk wat teweeg gewacht dat er twee zoenende mannen in te zien zijn.

Het is niet de eerste keer dat Suitsupply in de belangstelling staat. In het verleden wisten ze zich in de kijker te spelen met campagnes vol vrouwelijk schoon (lees: naakt). Daarmee vergeleken is de nieuwe campagne zelfs uiterst keurig te noemen. Het enige dat van de ‘norm’ afwijkt is dat het hier om twee mannen draait die elkaar overduidelijk leuk vinden.

Diversiteit
Steeds meer merken laten zien dat ze diversiteit belangrijk vinden. Niet om te ‘pronken’ met gays, zoals hier en daar gesuggereerd wordt, maar gewoon omdat gays, lesbiennes, biseksuelen en transgenders ook deel uitmaken van de samenleving. Zo zien we twee moeders en hun kind in de nieuwste Ikea-commercial en komt Burberry met een collectie die is gericht op de lhbt-gemeenschap om enkele recente voorbeelden te noemen.

 

“Ik kan de campagne alleen maar aanmoedigen. Vooral omdat de beelden in het buitenland komen te hangen, ook op plekken waar de emancipatie van homoseksuelen nog een lange weg te gaan heeft.”

Je zou denken dat dit anno 2018 volkomen normaal wordt gevonden. Maar toen Suitsupply gisteren zijn nieuwe campagne lanceerde met daarin dat homokoppel, regende het reacties, en helaas niet alleen positief. Het Instagram-account van het pakkenmerk verloor in korte tijd duizenden volgers en mannen kondigden aan dat ze niet langer in de winkels van Suitsupply zouden komen.

Positief
Waarom nou toch! Alsof je als boze hetero man ineens als gay zou worden aangemerkt (want dat is natuurlijk vréééselijk) wanneer je een pak aantrekt van Suitsupply. Verschillende media rapporteerden over de negatieve reacties, waaronder NRC Handelsblad. Die sloten hun artikel positief af en vroegen Winq-redactiechef Emiel Brinkhuis om een quote, die we hier graag citeren:  “Ik kan de campagne alleen maar aanmoedigen. Vooral omdat de beelden in het buitenland komen te hangen, ook op plekken waar de emancipatie van homoseksuelen nog een lange weg te gaan heeft.”

Gevoelig
In een begeleidend schrijven bij de campagne zegt Suitsupply daar zelf ook iets over: bij monde van oprichter en CEO Fokke de Jong weten dat de campagne ook gewoon te zien zal zijn in veel landen (niet in alle, want in Rusland en de Verenigde Arabische Emiraten is het verboden) waar homoseksualiteit gevoelig ligt. De negatieve impact op de business in die landen neemt Suitsupply voor lief. En ook dat getuigt van lef en kunnen we alleen maar aanmoedigen.

Advertentie
Advertentie

Winq in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van de beste artikelen.

Magazine #91

Deze keer: acteur Majd Mardo, Michiel van Erp en een Berlin special

Neem een abonnement

Geef cadeau