Uit onze archieven:

Linda Duits over haar boek "Seks op z'n Duits"

Een snelcursus seks door Linda Duits

Leestijd: < 1 min

Door haar columns over seks wordt sociaal-wetenschapper Linda Duits vaak gezien als dé expert op het gebied van de liefdesdaad. Ze schreef het boek Seks op z’n Duits, een bundel scherpe columns over seks.

Zeg Linda, wat is de grote boodschap van Seks op z’n Duits?
“Het beste advies is dat je over seks moet praten. Kijk, als mensen het over seks hebben, zit er vaak een normatieve ondertoon in. Hoe het zou moeten. Uit de seksuele moraal van de psychologie sijpelt nog altijd een soort idee uit het christendom dat seks beter is als je het met z’n tweetjes doet.”

Maar dat is fout en we moeten massaal met z’n allen het bed induiken?
“Mijn seksuele moraal heb ik van de Amerikaanse antropoloog en feminist Gayle Rubin. Goede seks gaat over het plezier dat je jezelf en elkaar schenkt. De kwaliteit en kwantiteit van het genot. Ik vind dat een mooi idee. Toch denken we vaak nog op een andere manier, dat is een soort van onvermijdelijk.”

Plezier dus, maar veel homo’s zijn nog steeds bang voor seks. Bang om een soa te krijgen, bijvoorbeeld.
“Dat is heel jammer, daarom is PrEP natuurlijk fantastisch.”

“Het is belangrijk dat je het veilig doet, maar het is niet de bedoeling dat je helemaal geen seks meer hebt”

Ik ken je column ‘De hele maatschappij vindt het goed dat ik zonder condoom neuk'.
“Precies. Het is duidelijk waar die angst vandaan is gekomen. Ik ben opgegroeid in de aidspaniek van de jaren negentig. Ik herinner me nog een filmpje van een bij die van bloem tot bloem vliegt. Er werd gezegd dat als je onveilige seks had, je dood zou gaan. Dat was de boodschap. Die gedachte leeft nog steeds onder veel homo’s en dat is jammer. Ik denk dat het belangrijk is dat we er alles aan doen dat te verminderen. Het is belangrijk dat je het veilig doet, maar het is niet de bedoeling dat je zo bang voor seks bent dat je het helemaal niet meer doet.”

Veel mensen zijn natuurlijk ook enorm boos om die voorlichtingscampagnes.
“Precies. Om het hele stigma rondom hiv. Het idee is nog steeds dat als je hiv hebt, je iets fout hebt gedaan. Dat het je eigen schuld is en dat je een beetje vies bent. Dat is ontzettend treurig. Na een column die ik heb geschreven over PrEP, ben ik er meer over gaan onderzoeken. Ik schrok van de verhalen van mannen die jarenlang met angst hebben geleefd. Een vriend van mij is in de zestig en gebruikt PrEP. Hij vertelde me dat hij het gevoel heeft een nieuw leven te hebben. Het is een nieuwe fase in zijn leven, dat gun ik iedereen.”

In je column ‘Match je fetish’ schrijf je dat hetero’s veel van homo’s kunnen leren, omdat het in de homoscene doodnormaal is te praten over je seksuele voorkeuren.
“Die column gaat over daten. Op hetero-datingsites schrijven mensen dat ze van reizen en lekker eten houden. Ja, iedereen houdt natuurlijk van die dingen. Het zegt weinig over hoe compatibel je in bed bent. Sowieso is het op hetero-datingsites not done te zeggen dat je er voor de seks bent, je moet doen alsof je inderdaad op zoek bent naar een partner. Dat is natuurlijk onzinnig. Je weet allebei hoe laat het is, of juist niet, en dan ontstaat er onduidelijkheid.”

Dat doen homo’s dus beter.
“Zeg gewoon wat je lekker vindt, match wat je lekker vindt. Vind je het fijn om genomen te worden, of ben je juist meer dominant? Dat is iets waar homo’s veel makkelijker over praten en waar homo-datingapps veel meer in faciliteren.”

“Veel onzekerheid van hetero’s komt voort uit de verwachtingen van genderrollen”

Hoe komt dat denk je?
“Toen homoseksualiteit zichtbaar werd in de jaren zestig en zeventig, ontwikkelden homo’s andere seksuele scripts dan de scrips die er al lagen voor hetero’s. In die van hetero’s, die al eeuwenoud zijn, moeten vrouwen zich op een bepaalde manier seksueel passief opstellen. Homo’s konden hun eigen scripts bedenken. Veel onzekerheid van hetero’s komt denk ik voort uit de verwachtingen van genderrollen. Jongens willen altijd seks, dus heb vooral geen seks tijdens je eerste date, dan heeft ‘ie al bereikt wat hij wilde. Dat valt weg als twee jongens met elkaar zijn.”

Als homo mag je zelf de regels maken.
“Wat ik interessant vind om te zien, is dat er tegenwoordig weinig verandering te zien is bij hetero’s. Het blijft allemaal heel traditioneel. Ook al leven we in de Tinder-generatie. De laatste tijd is er veel aandacht geweest voor polyamorie, dan worden er debatavonden georganiseerd waar allemaal twintigers in de zaal zitten die het allemaal hartstikke interessant vinden, maar het blijft toch een beetje een taboe. De standaard is nog steeds om met zijn tweeën een gesloten relatie te hebben.”

Omdat het anders door de meerderheid niet geaccepteerd wordt?
“Ik denk dat het als afwijkend gezien wordt. En dat is lastig.”

Foto: Cora Hendriks

Is dat ook zo bij fetishen?
“Absoluut. Op Tinder staat er ook niet in profielen dat ze van kinky of BDSM houden.”

Waarom bij homo’s dan wel?
“Homo’s denken meer na over wat hun fetish is. Dat is meer geaccepteerd. Op het moment dat je weet dat er fetishfeesten zijn waar mensen komen die hetzelfde leuk vinden als jij, is het ook makkelijker om voor je fetish uit te komen. Onder hetero’s worden fetishen nog steeds gezien als iets raars, als iets dat negatief is. Je hebt natuurlijk ook seksfeesten voor hetero’s, maar het wordt altijd belicht als iets wat rare mensen doen.”

“Bij heterofeesten zie je geen fetish. Dat doe je op een andere plek”

Ze worden als clowns gezien?
“Iets wat anders is. Het hoort niet bij hetero’s. In de homoscene is het veel meer een onderdeel van de scene, de drempel is dan lager erheen te gaan. Bij een homofeest zie je veel meer fetish: mannen in harnas, er lopen puppy’s rond. Dat zie je niet bij heterofeesten.”

Omdat er raar naar gekeken wordt?
“Precies. Dat moet je op een andere plek doen.”

In je column ‘Lastige homo’s’ schrijf je dat homo’s voor hetero’s een manier zijn om een goede sier te maken. Wat wil je daarmee zeggen?
“Bepaalde mensen willen heel graag inclusief overkomen. Je zag het na die hand-in-hand-actie. Zelfs de gasten van Voetbal Inside deden daaraan mee. Je laat dan zien dat je progressief bent, vooruitstrevend. En dat anderen dat niet zijn. Als puntje bij paaltje komt, blijkt gewoon dat die tolerantie een heel dun laagje is. Dat was ook bij de schietpartij in Orlando. Als de dader een moslim was, dan was de afkeer waarschijnlijk heel groot geweest. Hier lag het ingewikkelder en dan zie je dat mensen afhaken. Dan gaat het ze niet om solidariteit te laten zien met homo’s, maar alleen om een goede sier te maken. En dat is kwalijk. Homo’s zijn geen accessoire.”

Zie je dat ook zo bij een event als Pride?
“Dat vind ik lastig, omdat het ook wel divers is. Ik heb me weleens aan de kant staan ergeren aan mensen uit de provincie die aapjes aan het kijken waren.”

De Libelle Zomerweek-vrouwen?
“Dat soort vrouwen. Die heel uitbundig aan het zwaaien waren, daar deed ik minzaam over. Tot ik aan de praat raakte met een van die vrouwen. Ze zei dat ze daar elk jaar kwam omdat haar neefje net uit de kast was gekomen. Dat werd door zijn familie afgekeurd. Ze zei dat ze de enige was die hem accepteerde en dat ze daarom bij Pride aanwezig was. Heb ik haar de hele dag staan afkeuren, terwijl het juist supertof was dat ze er was.”

Dat is lief.
“Wat ik bij Pride vooral heel storend vind, zijn de boten van grote bedrijven waar geen enkele connectie met een roze tak te zien is. Daar staan hetero’s op die het prettig vinden in het midden van het feest te staan. Nog erger zijn die mensen die dan in de krant schrijven dat het een teken van homoacceptatie is, dat je als hetero op die boot staat. Nee, dat is niet zo. Het is een plek die je afpakt.”

“Homo’s zijn geen accessoire”

Een andere column die me opviel, is ‘Samen komen is voor homo’s’. Het timen van je orgasme is makkelijker voor mannen dan voor vrouwen. Een groot voordeel voor homo’s dus.
“Je kent het lichaam van de ander enigszins omdat het eruitziet als dat van jezelf. Bij hetero’s is dat anders, orgasmes van mannen en vrouwen zijn helemaal niet op elkaar afgestemd en dat zorgt voor veel ellende. Onder hetero’s gaat het bij orgasmes altijd om het orgasme van de man, daarna is het afgelopen. Als hij klaar is, is de seks klaar. Terwijl een vrouw dan vaak nog niet eens begonnen is.”

En hoe zit dat dan bij tops en bottoms. Waarbij het om de top draait.
“Egoïsme in bed is sowieso kut. Maar ik kan me voorstellen dat een bottom alsnog iets bij zichzelf kan doen als hij seks heeft, en je dan nog kunt timen tegelijk klaar te komen. Als een heterokoppel missionaire seks heeft, kan de vrouw eigenlijk niets doen.”

En hoe zit het met oudere en jongere homomannen?
Daar zit nog een verschil in, waarbij je als jonge homo nog heel erg geconfronteerd wordt met het anders zijn en met het stigma dat er is. Dat neemt na een tijdje af.”

Dan ga je meer voordelen van het homo zijn inzien?
“Dan vallen de nadelen weg en ga je de voordelen inzien inderdaad. En een van die voordelen is heel groot: niet de regels van de maatschappij te hoeven volgen. Het is trouwens niet zo dat er in de homoscene geen normen zijn die heel irritant zijn. Daar ligt ook de nadruk op uiterlijk, de verheerlijking van alles wat jong is en de afkeer voor vrouwelijkheid. Grote punten van zorg.”

Linda’s nieuwste boek Seks op z’n Duits is nu te koop. Bestel nu op Bol.com.

Coverbeeld:  Hans en Grietje - do not say cheese

Powered by Labrador CMS