Wie ben ik? Waar hoor ik bij? Met persoonlijke verhalen over oorlog, je thuis moeten verlaten, machtsmisbruik en seksuele identiteit – met veel sterke, uitgesproken vrouwen. Onderstaand een tiental hoogtepunten, het hele programma staat op www.julidans.nl.

CANINE JAUNÂTRE 3 van Marlene Monteiro Freitas door Batsheva Dance Company

De Kaapverdiaanse choreografe Marlene Monteiro Freitas is het nieuwe enfant terrible van de danswereld. Haar werk, dat flirt met mode en popconcerten, is theatraal, extreem en spectaculair. Met het Israëlische topgezelschap Batsheva Dance Company maakt ze nu de voorstelling Canine Jaunâtre 3. Het decor is een bouwplaats met steigers en stof, werklui en opzichters, opdrachten en ongevallen. Een absurde minimaatschappij, waar geen regels lijken te gelden en evenveel wordt gebouwd als gesloopt.

SET OF SETS van Guy Nader & Maria Campos door GN|MC

De Libanese Guy Nader en de Spaanse Maria Campos vinden elkaar in hun gemeenschappelijke danstaal, waarmee ze de grenzen van beweging en het lichaam opzoeken. Voor hun werk Fall Seven Times werden ze vorig jaar bekroond met de prestigieuze Duitse theaterprijs Der Faust 2017. Op Julidans 2018 is hun nieuwe voorstelling Set of Sets te zien, die eind april in Barcelona in première gaat en waarin de dansers met eindeloos herhalende, ritmische bewegingen de zwaartekracht lijken te tarten.

VIA KANANA van Gregory Maqoma door Via Katlehong Dance

Danser/choreograaf Gregory Maqoma is een van de meest getalenteerde artiesten van de nieuwe Zuid-Afrikaanse generatie. Via Katlehong Dance, dat in 1990 ontstond in een township bij Johannesburg, biedt jongeren een alternatief voor een leven in de criminaliteit. Via Kanana is hun eerste gezamenlijke productie, een energieke voorstelling op basis van de pantsula, ontstaan tijdens het Apartheidsregime en vergelijkbaar met de Amerikaanse hiphop.

TO DA BONE van en door (La)Horde

Jumpers uit alle windstreken van Europa delen in To Da Bone van het Franse collectief (La)Horde hun tomeloze dansenergie en geestdrift. Jumpstyle, dat lijkt op een eigentijdse, doorgedraaide versie van volksdans, komt oorspronkelijk uit Nederland. Op het podium staan vijftien tot achttien onstuimige dansers, straatjongeren die via YouTube auditie deden, en het publiek een flinke dosis energie bezorgen. Tot op het bot.

THE SEA WITHIN van Lisbeth Gruwez & Maarten Van Cauwenberghe door Voetvolk

Na haar succesvolle ‘trilogie van het extatische lichaam’ – It’s going to get worse and worse my friend, AH/HA en We’re pretty fuckin’ far from okay – slaat de Belgische danseres/choreografe Lisbeth Gruwez, de muze van Jan Fabre, een nieuwe richting in. Haar eerste grote-zaalproductie The Sea Within, de openingsvoorstelling en een coproductie van Julidans 2018, is een hypnotiserende dansperformance waarin Gruwez niet langer orde schept in de chaos, maar chaos creëert. Nog altijd even scherp en intens zoomt ze deze keer niet in op het individu, maar laat ze elf danseressen verdwalen in een groots, adembenemend landschap.
Na de voorstelling is Maarten Van Cauwenberghe dj op het openingsfeestje.

WHILE THEY ARE FLOATING van Hooman Sharifi door Carte Blanche

De Iraanse choreograaf Hooman Sharifi was hiphopper, maar heeft zich nu geheel toegelegd op hedendaagse dans. Met het Noorse gezelschap Carte Blanche maakte hij de voorstelling While They Are Floating, gebaseerd op verhalen van vluchtelingen. Vaak worden vluchtelingen gepresenteerd als een anonieme massa, maar deze voorstelling heeft juist oog voor de individuele ervaringen, voor keuzes, herinneringen, verlies en verdriet.

MITTEN WIR IM LEBEN SIND / BACH6CELLOSUITEN van Anne Teresa De Keersmaeker door Rosas

De Cellosuites van Bach zijn met hun ingenieuze architectuur, dansante ritmes en tijdloze schoonheid een mijlpaal in de westerse muziekgeschiedenis. In deze voorstellingen worden de zes suites, bewerkt en uitgevoerd door de wereldberoemde Jean-Guihen Queras, gedanst door drie dansers en twee danseressen, waaronder levende legende Anne Teresa De Keersmaeker zelf. Een fascinerende symbiose van muziek en dans, die het wezen van de afzonderlijke suites en hun onderlinge wisselwerking onthult.

XENOS van en door Akram Khan

Ook in XENOS zien we een levende legende aan het werk. De Brits-Bengaalse danser en choreograaf Akram Khan, die al vele keren op Julidans stond, keert terug met een solo, zijn laatste. Xenos, met elementen van klassieke oosterse en hedendaagse westerse dans en live begeleid door vijf muzikanten, verbeeldt de traumatische herinneringen van een koloniale soldaat aan de Eerste Wereldoorlog. Het is het portret van een Indiase danser wiens getrainde lichaam wordt misbruikt als oorlogswapen.

Voor Julidans NEXT in de Melkweg neemt Khan vier aanstormende choreografen mee, die bij hem dansten.

UNWANTED van Dorothée Munyaneza door Compagnie Kadidi

De littekens van de geschiedenis staan centraal in het werk van de in Rwanda geboren Dorothée Munyaneza. Unwanted onderzoekt de fysieke en emotionele gevolgen van verkrachtingen als oorlogsinstrument en is gebaseerd op de verhalen van Tutsivrouwen die tijdens de genocide na een verkrachting een kind kregen. Voor deze indrukwekkende solo, live begeleid door de experimentele muzikant Holland Andrews, werkte Munyaneza samen met componist Alain Mahé en beelden kunstenaar Bruce Clark.

DARK FIELD ANALYSIS van Jefta van Dinther

Jefta van Dinther stond in 2016 op Julidans met de voorstelling Protagonist die hij bij het Cullberg Ballet maakte. Nu keert hij terug met een intiem duet van twee naakte mannen. Dark Field Analysis ontleent zijn naam aan een alternatieve geneeswijze die met donkerveldmicroscopie de bron van ziektes opspoort in het bloed. De gesprekken van de twee mannen gaan echter over meer dan medische feiten. Bloed is hier een analogie voor naar binnen en buiten kijken, in en buiten onszelf.