Helden op de werkvloer

"Een inclusieve bedrijfscultuur is een belangrijke voorwaarde om jezelf te kunnen zijn"

Leestijd: 3 minuten - door Sara Luijters op 01 augustus 2018

Astrid Balsink is sinds dit jaar aan­gesteld als Global Director Inclusion & Diversity. Haar doelstelling: mensen vanuit de kracht van het verschil laten samenwerken. “Dialoog is zo ontzettend belangrijk.”

“Sinds mei ben ik als Global Lead I&D werkzaam bij Philips om duidelijke stappen te maken. Ik heb mijzelf al ‘Chief Connections Officer’ genoemd, want verbinding – van beleid tot evenement – is waar het om draait. Ieder jaar probeert Philips het Inclusion & Diversity-thema te laten aansluiten op het thema van Pride Amsterdam, dit jaar is dat We can be heroes.
Dit is het derde jaar dat we sponsor zijn en dit evenement is voor ons een mijlpaal waar we een heel jaar naartoe werken. Daarmee is de impact van Pride vele malen groter dan toen we begonnen. We hebben met dit evenement echt een nieuwe standaard binnen Philips neergezet.

We hebben een oproep gedaan binnen Philips aan al onze medewerkers met de vraag een persoonlijk verhaal over een held op de werkvloer te delen.
De veertig mensen met de meest inspirerende verhalen konden kaarten winnen voor op de boot tijdens de Canal Parade. Ook hebben we een campagne ontwikkeld om zo het verhaal over helden op de werkvloer te delen en te laten zien hoe wij I&D binnen het bedrijf omarmen. Onze heroes zijn allemaal authentieke mensen met prachtige, persoonlijke verhalen.
Zo zei iemand laatst: ‘Ik dacht vroeger altijd dat heroes superpowers hadden en een cape droegen, maar de echte heroes zijn de mensen die anderen verder helpen. Mensen met compassie.’

‘Wat doe ik als een medewerker op maandagmorgen vertelt over zijn weekend met zijn vriend – en daarmee uit de kast komt?’

Op het werk heb je mensen nodig om je heen die je inspireren en helpen, die ervoor zorgen dat jij echt jezelf kunt zijn en het beste in jou naar boven halen. Dat mes snijdt aan twee kanten; wie zich gelukkiger en meer gewaardeerd voelt op het werk, wordt ook productiever, innovatiever en creatiever. Bij Philips vinden we het belangrijk dat je op het werk dezelfde persoon kunt zijn als privé, zonder je anders voor te hoeven doen. Een inclusieve bedrijfscultuur is een belangrijke voorwaarde om jezelf te kunnen zijn. Alleen op die manier kunnen mensen vanuit de kracht van het verschil gaan samenwerken. Het mooie van een divers team is dat het vanuit verschillende invalshoeken kan denken en zo tot vernieuwende oplossingen komt. Dat is niet alleen belangrijk en nodig, maar ook ontzettend leuk en inspirerend. Onze slogan ‘Life is better when #youareyou’ gaat precies daarover.

Wereldwijd zijn er vele netwerken actief waarin medewerkers en leiders elkaar ontmoeten vanuit hun passie voor dit onderwerp. Hoe verschillend zij ook zijn, ze zetten zich allemaal voor honderd procent in ten behoeve van het promoten van inclusiviteit en diversiteit op het werk. Ik merk dat onze collega’s superenthousiast en gemotiveerd zijn om met dit onderwerp aan de slag te gaan. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Onze leiders, HR en deze groepen werken samen om de programma’s gelinkt aan onze I&D-doelstellingen door te voeren. Een voorbeeld hiervan is de doelstelling dat in 2020 25 procent van de leidinggevende functies vervuld moet worden door een vrouw. Dit is ook een speerpunt binnen HR. Aan mij de mooie uitdaging om met nieuwe inzichten verrassende verbindingen te maken tussen beleid, mensen en initiatieven, zodat ze elkaar gaan versterken. Het moet een vliegwiel worden waarin divers talent zich gaat manifesteren, ontwikkelen en doorstroomt naar de top.

Waar we wereldwijd bijvoorbeeld mee bezig zijn, is managers bewustmaken van hun onbewuste vooroordelen. We laten ze nadenken over kwesties als: ‘Stel ik andere vragen aan een vrouwelijke sollicitant dan aan een mannelijke?’ Of: ‘Wat doe ik als een medewerker op maandagmorgen vertelt over zijn weekend met zijn vriend – en daarmee uit de kast komt?’ Of: ‘Wat doe ik als een medewerker het onderwerp juist angstvallig vermijdt?’ Dialoog en bewustzijn, dat is zo ontzettend belangrijk.

“Vooral voor medewerkers uit landen waar LHBTQ-medewerkers wettelijk of cultureel minder goed beschermd zijn, is het een enorme opsteker te weten dat je binnen je bedrijf mag laten zien wie je bent”

Lokaal zijn er aanvullende programma’s om mensen met allerlei achtergronden goede en eerlijke kansen te geven, zoals het Werkgelegenheidsplan in de Benelux. Dat is een nauwe samenwerking tussen Philips HR en de Gemeente/UWV, voor mensen die moeilijker aan een baan komen, bijvoorbeeld omdat ze als vluchteling binnen zijn gekomen, een handicap hebben, de taal niet spreken of voor langere tijd uit de arbeidsmarkt zijn geweest.  

Door mee te varen met de Canal Pride wil Philips laten zien dat het internationale bedrijfsleven I&D belangrijk vindt, en dat is het ook. Het is niet alleen een agendapunt van politieke partijen en overheidsinstanties. Sinds drie jaar sponsort Philips een eigen boot voor werknemers wereldwijd. De LHBTQ-community is heel belangrijk voor ons, ze hebben een voortrekkersrol. Voor veel medewerkers is het een heel waardevol signaal, dat Philips laat zien het onderwerp zichtbaar en bespreekbaar te willen maken. Vooral voor medewerkers uit landen waar LHBTQ-medewerkers wettelijk of cultureel minder goed beschermd zijn, is het een enorme opsteker te weten dat je binnen je bedrijf mag laten zien wie je bent. Dat je stem wordt gehoord en je mening gewaardeerd wordt. Zelf heb ik de vakantieplannen met mijn gezin gewijzigd om dit jaar mee te kunnen varen met de Philips-boot. Ik kijk er enorm naar uit om alle work heroes te ontmoeten, hun verhalen te horen en samen te vieren dat life is better when #youareyou.”

Fotografie: Bete Photography

Advertentie
Advertentie

Winq in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van de beste artikelen.

Magazine #91

Deze keer: acteur Majd Mardo, Michiel van Erp en een Berlin special

Neem een abonnement

Geef cadeau