Klassieke kunst voor om je pols

Swatch en Rijksmuseum moderniseren oude meesterwerken

Leestijd: 2 minuten - door Edwin Reinerie op 13 juli 2018

Eeuwenoude kunst mag je best pimpen om een horloge op te sieren. Daar doet niemand moeilijk over. Ook het Rijksmuseum niet.

Van de Zwitserse horlogemaker weten wij dat ze keer op keer nieuwe modellen en nieuwe prints uitbrengen. Swatch knoopt hiervoor graag en vaak de banden met de kunstwereld aan – zo is het horlogemerk geen vreemde op de Biënnale van Italië. En ook kunstenaars verbinden zich graag aan het merk. Veelal is er moderne kunst op het horloge terug te vinden maar Swatch breekt nu met een traditie en laat voor de eerste keer in de geschiedenis historische kunst om de polsen van zijn klanten prijken. Kunst uit het Rijksmuseum maar liefst. Drie nieuwe horloges maken deel uit van de Worldhood herfst/winter 2018-collectie – op alle drie zijn kunstwerken uit het Rijksmuseum te bewonderen, en al die kunstreproducties zijn door Swatch gepimpt. Wij spraken af met Creative Director Carlo Giordanetti, vlak voordat hij weer naar Milaan vertrok.

Hoe kreeg je het Rijksmuseum zo ver om in de kunst te rommelen?
“Het idee voor deze samenwerking is ontstaan tijdens de Biënnale van Venetië in 2018. Het Rijksmuseum wil zijn archief meer openstellen en zo konden we tot een samenwerking komen. De kunst wordt toegankelijker voor jonge mensen, ik denk dat het Rijks dat wel snapt.”

The Fall of Man

Het museum zegt zelf dit over de bewerking van ‘The Fall of Man’ van Cornelis Corneliszoon van Haarlem (waarbij het model ineens een mobieltje vastheeft): “Selfie time! Een modern filter voor de wereld van eeuwenoude kunst is een eervolle manier om twee werelden dichter bij elkaar te brengen.”

Geslaagd?
“Ze heeft de perfecte houding voor een selfie. We hebben de integriteit van de kunst weten te behouden. Je hebt een nieuwe taal en een nieuwe omgeving nodig om jonge mensen voor het museum te interesseren. Er is een barrière. Die moet weg.”

Blijft het hierbij?
“Wij zullen snel nieuwe samenwerkingen aankondigen. Deze modellen zijn in ieder geval in Swatch-winkels en in de winkel van het Rijksmuseum te koop.”

En in 2020 natuurlijk weer een Olympisch horloge?
“Zeker, hoewel we dan wel de nadruk gaan leggen op de wereldtentoonstelling van Dubai.”

Worldhood
Advertentie
Share on
Share on

Winq in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van de beste artikelen.

Magazine #90

Deze keer: Nicolaas Veul, kale knapperds en de mannen van Queer Eye

Neem een abonnement

Geef cadeau