Gaat de commercie met de Pride aan de haal?
Luister deze podcast
Steeds meer merken en bedrijven brengen allerlei roze of regenboogkleurige producten op de markt. Volgens de een om een steentje bij te dragen aan bewustwording, volgens de ander om slim te verdienen aan het jaarlijkse Pride-moment. In een podcast vraagt Winfried Baijens zich af: gaat de commercie met de Pride aan de haal?
Samen met model Valentijn de Hingh en Barbara Barend vraagt Winfried Baijens zich af in hoeverre merken en bedrijven een oprechte bijdrage leveren aan Pride, of er alleen van willen profiteren. Waar het ene merk open en transparant is over de opbrengst van een product, en of die bijvoorbeeld naar een goed doel gaat, laat een ander bedrijf zich daar niet over uit.
Mooie sier maken
Ook is er elk jaar veel discussie over de Canal Parade en de boten die al dan niet geschikt worden geacht om mee te varen. De discussie gaat vaak over de bijdrage van commerciële merken aan de Pride. Valentijn de Hingh plaatst vraagtekens bij een bijdrage van Shell, die een aantal tankstations in de kleuren van de regenboogvlag heeft geschilderd (en ook nog eens verkeerd om). "Ik vind het heel dubbel. Shell doet veel voor werknemers en zet zich in. Maar wat ik ook een beetje proef, is dat het ook bedoeld is om de aandacht probeert af te leiden dat het een bedrijf is dat onze planeet aan het kapotmaken is. Het is ook een beetje mooie sier maken met mensenrechten."
Ook iets terugdoen
Ook een modemerk dat T-shirts uitbracht, komt ter sprake. "Een divers gezelschap staat op een foto om de liefde te vieren. Wat kan daar mis mee zijn? Maar op Instagram verschenen comments van mensen die zich afvroegen wat het bedrijf nou echt doet voor de gemeenschap, en of er gedoneerd werd vanuit de opbrengsten van het merk. Daarop kwam de eigenaar van het merk, Fabienne Chapot, zelf met belerende comments waarin ze zei dat het erom ging om bewustwording te creëren. Toen dacht ik: dat klopt voor mij niet helemaal. Als je de boodschap van Pride pakt, mag je ook iets terugdoen. Daar moet iets tegenover staan."
Wel of niet sponsoren
Barbara Barend heeft dat minder. "Ik zou het raar vinden als Shell helemaal niets doet tijdens Pride, juist ook omdat iedereen bij Shell zichzelf kan zijn. Ook Fabienne Chapot vind ik een goed initiatief. Het is een klein Nederlands bedrijf. Maar ga met haar in gesprek om volgend jaar wel iets te sponsoren. Heel veel mensen kopen haar kleding. Die worden nu geconfronteerd met haar Pride T-shirts en dat vind ik alleen maar leuk."
De podcast beluister je hier, vanaf 10.30 minuut gaat het over Pride en de commercie.