Where's the party?

Madonna is 60 jaar: dit zijn haar 60 beste singles (deel I)

Happy birthday!

Leestijd: < 1 min

In de ruim 35 jaar dat Madonna actief is als zangeres, bracht ze bijna negentig singles uit. Daaruit presenteren we je haar zestig beste, speciaal ter gelegenheid van haar verjaardag aanstaande donderdag. Dat doen we in drie delen, vandaag: nummer 60 tot en met 41.

Zelf viert Madonna haar verjaardag door geld in te zamelen voor haar stichting in Malawi, het Afrikaanse land waar ze een aantal scholen heeft gebouwd waar kansarme kinderen onderwezen worden. Klik hier om je bijdrage te leveren, of duik meteen de lijst in, waarvan het nog best lastig was om een stuk of 25 liedjes zomaar te laten schieten.

Come join the (birthday) party, it’s a celebration!

60) Celebration (2009)

We trappen de lijst af met een van de thema’s waar Madonna al haar hele carrière over zingt: let’s party! Alleen wanneer Madonna danst voelt ze zich werkelijk vrij, dus deed ze dat voor de tigste keer op deze track die werd uitgebracht als nieuwe track op haar hitverzamelaar uit 2009. Op dat album stond ook ‘Revolver’, een vergeten niemendalletje waarop rapper Lil’ Wayne was te horen.

59) Who’s That Girl (1987)

In Desperately Seeking Susan had Madonna laten zien dat ze aardig kon acteren. Film nummer twee, Shanghai Surprise, kreeg echter vernietigende kritieken. 'Who's That Girl' was de soundtrack bij film nummer drie, die helaas voor Madonna ook niet al te best werd ontvangen. Het was de eerste single na ‘La Isla Bonita’ en had net als die hit latin-invloeden die later regelmatig terugkeerden. Soms goed (de flamenco-gitaren in ‘Deeper en Deeper’, soms minder (het totaal overstuurde ‘Spanish Lesson’).

58) Bedtime Story (1995)

Na het Erotica-album, het SEX-boek en de filmflop Body of Evidence waren de mensen een beetje klaar met Madonna en haar exhibitionistische dingetjes de hele tijd. Op het album Bedtime Stories gooit ze het daarom over een andere, softere boeg, met een volwassen, minder provocerend geluid. ‘Bedtime Story’ is geschreven door Björk en de elektronische sound is een voorloper van die op het Ray of Light-album. De video vol grafische effecten was peperduur, maar het mocht niet baten: het werd geen hit, maar is desondanks een fan favorite.

57) Keep it Together (1990)

Bij Madonna denk je al snel in beelden. Dit was de afsluiter van haar Blond Ambition Tour, die nog altijd wordt gezien als een van de beste shows uit de popgeschiedenis. In de film Truth or Dare (of In Bed With Madonna, in Nederland) zie je Madonna en haar dansers gehuld in Jean-Paul Gaultier-couture in de weer met allerlei stoelen, waarna die dansers in een gat in de vloer verdwijnen. Uiteindelijk staat Madonna in haar eentje op het podium, haar vuisten gebald, een en al kracht uitstralend.

56) 4 Minutes (2008)

Werd ze jarenlang gezien als dé trendsetter als het ging om nieuwe muziek, vanaf de tweede helft van de jaren nul sloeg dat een beetje om. Met de beats van Timbaland en de destijds megapopulaire Justin Timberlake maakte ze dit voortmarcherende deuntje met onder andere de aansporing van JT: ‘Don’t be a pri, Madonna!’ Als de primadonna het zelf voor het zeggen had gehad, was ze liever aan de slag gegaan met de Pet Shop Boys, had zanger Neil Tennant zich ooit laten ontglippen. Een gemiste kans, zoals je kunt horen op hun remix voor ‘Sorry’ uit 2005.

55) Everybody (1982)

De allereerste single van Madonna deed niets in Nederland, het eerste bescheiden succes kwam pas met ‘Holiday’, een dik jaar later. Maar ‘Everybody’ had alles in zich van het latere hitsucces. Een aansporing om te dansen (‘dance and sing, get up and do your thing), zwoele seksuele connotaties en een kauwgomballenbeat.

54) Dress You Up (1985)

Drie jaar later en een stuk of tien singles verder is Madonna uitgegroeid tot ’s werelds enige echte Queen of Pop. Haar fans hulden zich net als hun idool in pikante kleding, honderden sieraden waaronder crucifixen, een grote zwarte zonnebril en het haar getoupeerd en vastgezet met haarlak. ‘Dress You Up’ was hun lijflied dat ze playbackten met een haarborstel als microfoon. Pak de video er nog maar eens bij om deze ‘Madonna Wannabe’s’ nog maar eens goed te bekijken.

53) American Life (2003)

Het waren de jaren van George W. Bush en Madonna vond dat ze daar wat mee moest doen. Dus verzon ze een – later schielijk teruggetrokken - video waarin vrouwen met burka’s of soortgelijke gewaden over een catwalk schreden, oorlogsbeelden en op het eind een Bush-lookalike die werd getroffen door een handgranaat. Maar waar maakten de mensen zich druk om: dat Madonna dacht dat ze kon rappen! ‘I’m drinking a soy latte, I get a double shotie, it goes right through my body, do you think I’m satisfied?’ Bij nader inzien blijkt het gelijknamige album toch best goed, met z’n rocky gitaartjes (‘Intervention’) en het tandartsboor-anthem ‘Nobody Knows Me’ (goed luisteren).

52) Nothing Really Matters (1999)

Op het eerste gehoor een eenvoudig liedje, deze zoveelste hitsingle van Ray of Light. Maar luister eens goed naar dat atonale klankschaal-intermezzo van William Orbit & co.? De video was een regelrechte sollicitatie naar een hoofdrol in de film Memoirs of a Geisha. Maar waar dat een paar jaar eerder wél lukte met ‘Take a Bow’ en ‘You’ll See’ voor Evita, ving Madonna hier echter bot. Destijds kwam ze prima weg met haar Japanse looks. Tegenwoordig had men dit al snel ‘cultural appropriation’ genoemd.

51) True Blue (1986)

Midden jaren tachtig haakte Madonna gretig in op de fifties- en sixties-revival die toen om zich heen greep, deels met dank aan de Levi’s-commercials die liedjes uit de oude doos gebruikten. ‘True Blue’ is een lekkere retro doowop-shuffle die doet denken aan meidengroepen uit de jaren zestig. De video draagt daar aan bij: Madonna zit met een gewatergolfd suikerspinkapsel in een Katrien Duck-outfit aan een bar of in een bolide en dolt wat met haar dinnetjes. Heerlijk onschuldig allemaal.

50) Gambler (1985)

Voordat Madonna definitief doorbrak met Like a Virgin, had ze ja gezegd tegen een gastrol in de film Vision Quest. Ze was te zien als min of meer zichzelf, als zangeres in een duister verlichte nachtclub. Omdat in dezelfde tijd een andere Madonna-film een hit was, Desperately Seeking Susan, en omdat al die films soundtracks uitbrachten (én omdat platenmaatschappijen vanwege Madonna’s succes haar oude hits recycleden), gebeurde het dat ze in 1985 met een stuk of acht singles in de hitparades belandde. Hierdoor bleef ‘Gambler’ een beetje onderbelicht. Het was na ‘Crazy For You’ de tweede single van de soundtrack van Vision Quest en doet vaag denken aan filmhits als ‘She’s a Maniac’ van Michael Sembello.

49) Get Together (2006)

Iedereen doet altijd net alsof Confessions on a Dancefloor Madonna’s discoplaat is, maar dat komt gewoon door dat haar en die cameltoe-pakjes. In werkelijkheid is dat album een verzameling van lichte funk, pure pop, ja ook disco, filterhouse en Hi-NRG. ‘Get Together’ heeft dat lekkere Daft Punk-gevoel dat als een warme douche over je heenstroomt als producent Stuart Price de schuiven eens lekker ver opentrekt. Lijkt ook op ‘Music Sounds Better With You’ van Stardust, waar dan weer een heerlijke mashup van is gemaakt met Madonna’s eigen ‘Holiday’.

48) Sorry (2006)

‘Eh… iek bien droeviek?’ Haar talenknobbel stond kennelijk even uit toen Madonna de tekst voor ‘Sorry’ doornam met haar studioteam. Maar wat maakt het uit: de zoemende bas en het voortrazende ‘I heard it all before’-koor werken aanstekelijk. Het is Madonna’s eigen ‘I Will Survive’ dat samen met ‘Hung Up’ de discotandem vormt waar haar Confessions-plaat op drijft.

47) Beautiful Stranger (1999)

Wie even bang was dat Madonna met het fraaie, maar esoterische Ray of Light haar humor was verloren, kon al snel weer ademhalen. ‘Beautiful Stranger’ was de bijdrage van Madonna en William Orbit aan de soundtrack van de tweede Austin Powers-film. In de video duikt Mike Myers op in zijn Powers-gedaante en Madonna danst weer als vanouds. Later zouden Orbit en Madonna dit lied nog een paar keer opnemen, maar dan heet het respectievelijk ‘Amazing’ en ‘I’m a Sinner’.

46) Miles Away (2008)

Het is 2008 en de eerste barstjes springen tevoorschijn in het huwelijk tussen Madonna en Guy Ritchie. ‘Miles Away’ gaat over een lange-afstandsrelatie tussen twee drukbezette geliefden, maar zelfs die van Madge en Guy was hier niet tegen bestand. Hier is alles nog koek en ei, maar niet lang daarna barstte de bom en eiste Guy een megabedrag aan alimentatie. Waar Madonna later dan weer het lied ‘Love Spent’ over maakte. ‘Miles Away’ klinkt overigens als het complete repertoire van Nelly Furtado uit die tijd, maar dan in één lied samengebald.

45) Turn Up the Radio (2012)

MDNA is een beetje een tweeslachtig Madonna-album. Er staan kunststukjes op als het net genoemde ‘Love Spent’ (met countrygitaar en explosieve dance) en ‘Addicted’. Die laatste is een dansvloerkraker en was geheid een hit geworden, had Madonna het op single uitgebracht. In plaats daarvan koos ze ervoor om de kazigste deuntjes eruit te pikken. ‘Girl Gone Wild’ bijvoorbeeld, een generiek liedje dat elke producent aan elke zangeres had kunnen geven. ‘Turn Up the Radio’ is ook cheesy, maar slaat net de goede kant uit, sterker nog: de aanstekelijke oorwurm zit bij sommige mensen al zes jaar in hun hoofd.

44) Material Girl (1984)

De queen heeft zoveel hits gescoord dat we de eerste echte klassieker al op nummer 44 tegenkomen. Het werd een megahit, in Nederland in 1985. Zelf heeft Madonna er een haat-liefdeverhouding aan overgehouden, want alhoewel ze de titel ‘Material Girl’ altijd ironisch heeft bedoeld, hield ze er wel haar bijnaam aan over. In de video is voor het eerst te zien hoe ze Marilyn Monroe als inspiratie gebruikt – de vroeg overleden actrice zou door de jaren heen telkens opnieuw als bronmateriaal worden gebruikt in fotoshoots.

43) You’ll See (1995)

Na het Erotica-album en ‘Human Nature’, waarin ze zong nergens spijt van te hebben, trok Madonna een serie keurige deux-piecejes aan, knipte haar haar in een deftige bob en bracht ze een verzameling ballads uit. Van dat album, Something to Remember genaamd, kwam ‘You’ll See’, een prachtige castagnettenballade. Maar waarom zo serieus ineens, Madonna? 

42) Don’t  Cry For Me, Argentina (1997)

Nou, hierom dus. Evita stond al jaren op het lijstje met favoriete rollen van Madonna. Haar zwanenzang is het lied ‘Don’t Cry For Me, Argentina’, waarvoor ze speciaal zangles had genomen. Het leverde haar een groter bereik op, waar ze op albums als Ray of Light veel aan had. Haar rol in Evita leverde haar ook een Golden Globe op als beste actrice, haar enige tot nu toe.

41) Secret (1994)

Een raadselachtige tekst, een video die een eerbetoon was aan de zwarte subcultuur van New York… De roddelpers wist destijds wel raad met dergelijke cryptische boodschappen: was Madonna zwanger en kreeg ze een kind van Dennis Rodman? Van Tupac Shakur misschien? Met beide mannen ging Madonna in die tijd uit daten, maar nee: tot nageslacht heeft dit niet geleid. ‘Secret’ luidde een nieuwe periode in voor Madonna, met softe R&B-ballads als ‘Take a Bow’ en dit verstilde nummer met akoestische gitaar en veel mmm-mmmm.

Ga verder met deel II: de nummers 40 tot en met 21.

Powered by Labrador CMS