Huid & onderhoud

De do’s en don'ts voor een gezonde huid

Slechts een op de tien bezoekers van een schoonheidssalon is man, dat kan beter

Leestijd: 4 minuten - door Winq redactie op 23 oktober 2018

Schuif elke drie maanden op de behandeltafel van een goede schoonheidsspecialist. Daar knap je van op. Logische eigenlijk, want je huid reageert op de seizoenen. Daarom is het een goed idee ieder kwartaal een bezoek te brengen aan een schoonheidsspecialist. Die bereidt je huid voor op het komende seizoen en herstelt de schade die is opgelopen in het afgelopen jaargetijde. Maar hoe kom je aan een goede vakman of –vrouw? En wat kun je verwachten?

Vakmanschap

Vreemd genoeg is schoonheidsspecialist een vrij beroep, iedereen mag zich dus zo noemen. Bovendien zijn er ongelooflijk veel opleidingen, cursussen en certificaten die ertoe opleiden: sommige gedegen, anderen ronduit schimmig. De overheid bemoeit zich er niet al te veel mee; veel meer dan ‘zorg moet veilig, doeltreffend en doelmatig zijn’ wordt niet geëist. Dus hoe kies je er eentje die vakbekwaam is?

Houvast heb je aan brancheorganisatie ANBOS, waar alleen schoonheidsspecialisten lid van kunnen worden die daadwerkelijk een erkende opleiding hebben gevolgd. Nog een reden waarom ANBOS de beste vriend is van je huid: de aangesloten leden dienen elke drie jaar een opfriscursus te doen om hun kennis over specialisaties – denk daarbij aan de aanpak van acne, elektrisch ontharen of een aantal massagetechnieken – op peil te houden. Let er dus op dat je een afspraak maakt bij een schoonheidsspecialist die is aangesloten bij ANBOS. En ja, er zit er ook een bij jou in de buurt. Van de ruim 7.500 schoonheidssalons in Nederland zijn er zo’n vijfduizend lid. Een lijst vind je op de website van ANBOS. Handig: bij elke salon staan direct de specialisaties vermeld. Ook zijn er merken die alleen met gediplomeerde schoonheidsspecialisten in zee gaan en die een interne opleiding vereisen voordat je ermee aan de slag mag. Een voorbeeld hiervan is Dermalogica.

Kleine side note: mocht je last hebben van serieuze huidproblemen, zoals psoriasis of een extreem droge huid, schakel dan een huidtherapeut in. Deze heeft een studie op hbo-niveau achter de rug en richt zich niet op het verfraaien van de huid, maar op het herstel van huidbeschadigingen.

Man, oh man

Aardig, maar kan veel beter: slechts een op de tien bezoekers van een schoonheidssalon is man. De meesten komen gericht voor een gezichtsbehandeling. Om van die hardnekkige gerstekorrel af te komen, of dat legertje mee-eters vakkundig te laten verwijderen. Het protocol dat een schoonheidsspecialist volgt bij een facial is in de regel: de huid analyseren en mogelijke problemen signaleren, de huid reinigen en vervolgens de vastgestelde problemen aanpakken. Die huidanalyse moet echt als eerst. De schoonheidsspecialist moet de huid analyseren en met de klant naar huiddoelen kijken, zodat de klant precies weet wat de specialist gaat doen. Als die bijvoorbeeld zou beginnen met een heftige cleanser op een gevoelige huid, kun je flink de mist in gaan. Vaak wordt een sessie afgesloten met een massage, maar er komen ook steeds vaker mannen juist voor die massages. Uiterst populair is de bindweefselmassage. Hierbij wordt het gezicht en je lijf stevig gekneed wat de doorbloeding ten goede komt. Niet altijd even plezierig – je wordt niet bepaald gestreeld – maar wél effectief.

Size matters

Schoonheidssalons werken met producten die speciaal zijn ontwikkeld voor professioneel gebruik. De verpakkingen zijn niet alleen groter, maar de producten bevatten vaak ook krachtiger werkstoffen, geregeld in hogere doses. Om ze adequaat toe te passen, is kennis vereist en is soms bepaalde apparatuur nodig. Veel van de salonmerken hebben eigen behandeltechnieken ontwikkeld, deels om de werkbaarheid van de producten te maximaliseren, deels om zich te onderscheiden van ál die andere merken. Fabrikanten en importeurs trainen de medewerkers van schoonheidssalons dan ook in hun technieken en geven uitleg om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen.

Een van de bekendste salonmerken is Dermalogica. Face Mapping is kenmerkend voor de aanpak van dit huis, dat in 1986 werd opgericht. Dit is een huidanalyse waarbij je gezicht wordt onderverdeeld in zes zones. Iedere zone wordt nauwkeurig bestudeerd, zodat de exacte huidconditie van dat deelgebied in kaart kan worden gebracht. Dat lijkt wellicht vergezocht, maar dat is het niet. Mannen hebben bijvoorbeeld vaak overactieve talgklieren rond de neus en op het voorhoofd, terwijl de wangen en kaken juist droog zijn als gevolg van het dagelijkse scheren.

Alleskunner: een hydraterende moisturizer én een zonbeschermer dankzij SPF 50. Dermalogica - Dynamic Skin Recovery SPF 50, (89,90 euro, 50 ml.)

Tussendoortje

Reken voor een standaard gezichtsbehandeling op een tijdsinvestering van een uur.  De ProSkin60-behandeling van Dermalogica bijvoorbeeld, ruimt tien minuten in voor Face Mapping en pakt daarna het hele gezicht aan. Wie een uur toch te lang vindt, kan ook gaan voor de ProSkin30-behandeling, de zogenoemde lunchpauze-treatments: behandelingen van een half uur die zich beperken tot de behandeling van één gezichtsdeel of een bepaald doel hebben, zoals het aanpakken van huidveroudering. De kortste treatment is de Dermalogica’s Face Fit waarin je huid een boost krijgt in tien minuten. De langste behandeling die we tegenkomen, is die in de Guerlain Spa van het Waldorf Astoria in Amsterdam. Hier kun je je drie uur lang overgeven aan massages, manicures en pedicures. Je knapt ervan op, maar je creditcard gaat ervan bloeden, dat dan weer wel.

Thuiszorg

Dermalogica staat erom bekend dat niet alleen de salonproducten van hoge kwaliteit zijn, ook in de producten voor thuis zitten veel werkzame stoffen – de specialist vertaalt de behandeling naar een advies voor thuisgebruik. Onderdeel van het verdienmodel van een schoonheidsspecialist is de verkoop van producten aan klanten. Daar is helemaal niks mis mee: hij of zij heeft net minutieus je huid bestudeerd, dus weet waar je behoefte aan hebt. Alle grote salonmerken hebben naast hun professionele lijn zulke productseries voor de salonbezoekers. Vaak zijn het vertalingen van de producten die de specialisten gebruiken, maar dan aangepast voor thuisgebruik. Dus veilig in gebruik en makkelijk zelf te gebruiken. Zo kom je de drie maanden tot je volgende sessie met gemak door, zonder gezichtsverlies.

Kijk op de website van Dermalogica voor meer informatie of ga op zoek naar een huidexpert bij jou in de buurt via www.dermalogica.nl/dealerlocator.

Advertentie
Advertentie
Delen op

Winq in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van de beste artikelen.

Magazine #92

Deze keer: André van Duin, Dorian Bindels en 4 mannen over cosmetische ingrepen

Neem een abonnement

Geef cadeau