Mijn geloof en ik

“Er moeten rolmodellen zijn om jezelf te identificeren en te erkennen”

Ilias Zian vertelt zijn verhaal

Leestijd: 3 minuten - door Manju Reijmer op 24 februari 2019

Ondanks de oneindige hoeveelheid discussie die er in Nederland over de islam gevoerd worden, blijven LHBTQ-moslims veelal onbesproken. Extreemrechts zet de islam haaks op homorechten of vrijheid om te zijn wie je bent.

Organisaties als Secret Garden en Stichting Maruf, die een eervolle Jos Brink Prijs kreeg toegewezen, bieden LHBTQ-moslims een veilige plek tussen de problematiek in hun eigen bevolkingsgroep en die van de grotere niet-islamitische meerderheid.

Journalist Manju Reijmer sprak voor Winq met acht vooraanstaande of uitgesproken queer moslimmannen over hún interpretatie van islam. Vandaag het verhaal van Ilias Zian.

“Ik ben een idealist. Waarom? Omdat ik zou willen dat de wereld een mooie plek is voor iedereen. Ik geef LHBTQ-voorlichting op middelbare scholen. Dat gaat voornamelijk over wederzijds respect. Over wie je wilt zijn. Óf je jezelf kunt zijn.

Toen ik jong was, waren er nauwelijks openlijke Nederlands-Marokkaanse LHBTQ-rolmodellen. Er zijn zoveel jongeren die geen idee hebben dat je ook iets anders mag en kan zijn. Er moeten rolmodellen zijn om jezelf te identificeren en te erkennen.

Illias

Ik ontdekte pas laat dat ik ook op jongens val. Mijn zus was relaxed, mijn broer vond het lastiger. Toen ik de eerste Marokkaanse boot opzette voor de Pride in 2014, belde mijn vader op: ‘Je moet het nu stopzetten, anders mag je hier niet meer komen.’

Ik was er twee weken geleden en het was prima. Hij had tijd nodig. De meeste Nederlandse-Marokkanen hebben de koran nauwelijks of nooit gelezen. Ik noem mezelf een volksmoslim, ik ben opgegroeid met de traditie en cultuur waar ik dankbaar voor ben omdat dat een rijkdom is. Ik ben gelovig en ik weet dat wij als mensen niet mogen oordelen. Het is tussen mij en Allah. Mijn geloof en seksualiteit voer ik thuis uit. Ik vind dat ik het niet hoef uit te leggen als iemand vraagt hoe ik beide kan combineren.

Naar mijn idee gaat het steeds beter met de LHBTQ-emancipatie. Homorechten worden nu door populisten gebruikt om moslims in een slecht daglicht te zetten. Maar als bewoner van Amsterdam-West ondervind ik geen last.

Emancipatie vereist onderhoud en kost tijd. Het heeft een generatie geduurd, maar nu zie je dat er heel veel hoogopgeleide Nederlands-Marokkaanse vrouwen zijn. We heb- ben iedereen nodig om mensen te empoweren en dit onderwerp op de agenda te houden.”

Beeld: Armando Branco

Volg je ons al op Instagram?

Advertentie
Advertentie
Artikelen in dezelfde serie - Mijn geloof en ik

“Mijn familie denkt dat de ‘ziekte’ voorbij is”

“Pas tijdens mijn studie kwam ik erachter dat mensen ook prima zonder God kunnen leven”

“Je haalt het niet in je hoofd om het er binnen je familie over te hebben”

“Mijn identiteit is per seconde anders, mijn energie verandert”

“Er moeten rolmodellen zijn om jezelf te identificeren en te erkennen”

“Ik vroeg mezelf af waarom ik niet zoals mijn vrienden kon zijn”

“Op straat glimlachte ik en thuis viel ik huilend in slaap”

“Zowel de kerk als LHBTQ's, moeten stoppen elkaar te veroordelen”

“Homo-emancipatie wordt door extreemrechts gebruikt als een stok om moslims mee te slaan”

'Het hindoeïsme heeft geen probleem met homo's, maar veel Hindoestanen wel'

'Toen het joodse "homohuwelijk" voor het eerst ter sprake kwam, vielen er mensen flauw'

'Mijn geloof en seksualiteit botsen helemaal niet met elkaar'

'Ik was een dominee zonder kerk omdat ik op vrouwen val'

'Ik wil gewoon zonder excuus homo én christen zijn'

Delen op

Winq in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van de beste artikelen.

Magazine 97

Deze keer: Alex Klaasen en heel veel pride!

Neem een abonnement

Geef cadeau