Uit de kunst
“Ik dacht dat de emancipatie van LHBTQ’s wel gestreden was”
Milan Sekeris en Michiel Schreuders spelen in King Bi
Koning Willem II tekende in 1848 een nieuwe grondwet die de basis vormde voor onze huidige parlementaire democratie. Maar er was nog iets, er zijn sterke vermoedens dat die koning biseksueel was. Michiel Schreuders speelt samen met Milan Sekeris in de muzikale voorstelling King Bi.
We gaan even terug in de tijd. Wat was er ook alweer allemaal aan de hand met koning Willem II. Hij werd op jonge leeftijd weggejaagd uit Nederland. Woonde in Berlijn, waar hij werd opgeleid aan de militaire academie. Vervolgens ging hij studeren in Engeland om indruk te maken op de Engelse kroonprinses Charlotte. Hij ging naar Spanje en Portugal om te vechten tegen Napoleon en toen hij terug kwam, was zijn vader, die hij sinds zijn tweede niet had gezien, koning van ons land. Even werd gedacht dat Willem II zelf koning van België moest worden, maar uiteindelijk werd hij in 1840 koning van Nederland.
Goed, door naar Michiel Schreuders. Hij speelt een van de twee rollen in de muzikale voorstelling King Bi.
King Bi gaat over onze biseksuele koning. Kun je meer over de voorstelling vertellen?
“Koning Willem II voerde in 1848 een nieuwe grondwet in waarbij Nederland zijn eerste stap zette naar een parlementaire democratie. Los daarvan, had hij relaties met zowel mannen als vrouwen. En niet weinig, hij scheen er naast zijn partner de nodige affaires op na te houden.
De voorstelling is geschreven door Ad de Bont, een bekende jeugdtheaterschrijver en in eerste instantie bedoeld om te laten zien op middelbare scholen.
Het verhaal gaat over de nacht waarin Willem II moet beslissen of hij de nieuwe grondwet gaat tekenen. Een grondwet met verstrekkende gevolgen omdat zijn familie daarna veel minder macht zou hebben, maar die wel dicht bij zijn eigen idealen staat. Hij praat met zijn overleden minnaar Alexander Gordon over de keuze die hij moet maken.”
Milan Sekeris speelt de rol van onze koning, jij die van Alexander?
“Ja. Ze hebben elkaar leren kennen in Spanje, waar ze tegen Napoleon vochten. Ze stellen elkaar veel vragen over de toekomst: wat als Napoleon verslagen wordt, komt er dan een revolutie op gang? Moet er niet nu al veel meer macht naar het volk? Ik beweeg hem als een onzichtbare vriend langzaam naar het tekenen van de grondwet, die veel meer past bij hun liefde.”
Hoe komt zijn biseksualiteit naar voren in de voorstelling?
“Via de liedjes van Bob Dylan. Willem blijft volhouden dat hij niet van Alexander houdt, pas na 2/3e gedeelte van de voorstelling komt dat in een confrontatie naar voren.”
“Ik dacht dat de emancipatie van LHBTQ’s wel gestreden was”
Hoe heb je je ingelezen in het fascinerende levensverhaal van Willem II.
“Er zijn verschillende films en documentaires verschenen, maar het meeste heb ik gehad aan de biografie van Jeroen van Zanten. Daar komt naar voren dat Willem II veel liberaler was dan dat men dacht.”
De voorstelling hebben jullie in samenwerking met het Rijksmuseum gemaakt om te laten zien op middelbare scholen. Hoe reageren zij op het stuk?
“Heel goed eigenlijk. Ze kijken een uur naar twee mannen die verliefd op elkaar zijn. Na de voorstelling is er een nagesprek waarin we naar het heden duiken. Wat zou er gebeuren als Amalia wil trouwen met een vrouw? Kan dat wat jullie betreft? We vragen ook of hun ouders het zouden accepteren als ze gay zouden zijn. Er gaan altijd een paar vingers omhoog van ouders die dat niet zouden doen. Het gesprek dat dan op gang komt is heel bijzonder.”
Jullie gingen ook naar gereformeerde scholen.
“Klopt. Ik dacht dat de emancipatie van LHBTQ’s wel gestreden was, maar ik kwam erachter dat dat helemaal niet zo is. We hebben de voorstelling opgevoerd in Elburg. Daar merkte ik dat het onderwerp nog steeds taboe is, nog meer dan bij islamitische scholen.”
Wat merk je dan?
“Bij islamitische scholen, merk je dat jongeren van hun ouders of omgeving hebben geleerd sociaal wenselijke antwoorden te geven. Om vooral niet de discussie aan te gaan over dit onderwerp. Die discussie gaan mensen met een christelijke achtergrond wél aan. We vroegen of er ouders waren die er problemen mee zouden hebben als een docent uit de kast kwam op die school. Een groot deel van de leerlingen stak hun hand op. De docenten waren daar ook door geschokt en nodigden ons uit voor een docentendag waar we voor 60 docenten hebben gespeeld.”
Hoe kwamen jullie uit bij de muziek van Bob Dylan?
“In eerste instantie kwam artistiek leider Herman van Baar daarmee, omdat hij de protestnummers van Dylan goed vond passen bij dit stuk. Later heeft Nina Spijkers gekozen voor andere nummers van Dylan die het verhaal van een onbereikbare liefde vertellen.”
Jullie spelen de komende tijd nog op verschillende scholen en gaan nog naar theaters in Amersfoort en Gorinchem. En daarna?
“Dan gaan we een serie doen op Paleis het Loo, de plek waar Willem II de grondwet heeft ondertekend.”
King Bi is op 5 maart in Theater Peeriscoop in Gorinchem. Later dit jaar kun je de voorstelling zien in Paleis Het Loo.
Beeld: Bas de Brouwer