Uit de kunst

“Er is in onze maatschappij ruimte genoeg voor de overwinnaar”

Lees een interview met fotograaf Milan Gies

Leestijd: < 1 min

State of Identity is de nieuwe expositie van fotograaf Milan Gies, waarin hij tien jongeren die op zoek zijn naar hun genderidentiteit op de foto heeft gezet. “Ik wil mensen leren kennen voordat ik ze op de foto zet.”

Kun je meer over State of Identity vertellen?
“De expositie is tot stand gekomen doordat ik meedeed aan een portfolio review night in de Melkweg. De portfolio reviewers konden elk iemand nomineren voor de wild card met als doel het realiseren van een tentoonstelling in samenwerking met Melkweg Expo, Fotolab Kiekie en de Fotoacademie. Ik was net met dit project begonnen en toonde vast enkele foto’s. Op basis van die beelden, werd ik door verschillende reviewers getipt en won ik de wild card.”

Hoe ben je met de serie begonnen?
“Ik ben docent aan de Fotoacademie en in een van mijn klassen zit een leerling die eerst werkzaam was als plastisch chirurg, onder andere op de transgender afdeling van het VU. Ik was al een tijdje aan het nadenken over het onderwerp voor een nieuwe serie en vond dit thema erg interessant. In mijn eerdere werk stond altijd de kwetsbaarheid van de mens centraal. Via haar kwam ik in contact met patiëntenorganisatie Transvisie en die hebben voor mij een advertentie geplaatst. Daar kwamen vrijwel direct een paar reacties op, die mensen heb ik vervolgens uitgenodigd in mijn studio.”

State of identity
State of identity
State of identity
State of identity

Gratia, je vorige expositie, ging over 'mannen zonder spieren'. Je lijkt vaker te kiezen voor onderwerpen die niet standaard zijn.
“Ik vind dat er in de maatschappij al ruimte genoeg is voor de 'overwinnaar'. Voor mensen met de grootste borsten, meeste spieren en mooiste carrière. Ik ben juist geïnteresseerd in de kwetsbare personen.”

Speelt het lichaam daarin altijd een rol?
“Daar heb ik inderdaad een speciale interesse voor. Het lichaam is eigenlijk een soort dagboek van je leven.”

Voor State of Identity moesten de modellen uit de kleren. Dat lijkt me nogal wat.
“Zeker. Helemaal omdat bij deze kandidaten er veel dingen zouden veranderen. Er zitten mensen tussen die tijdens de shoot wisten dat ze een paar maanden later geen borsten meer zouden hebben, maar op de foto wel. Het was een lang traject. Vaak hebben we meerdere keren afgesproken om een band op te bouwen. Ik wil mensen leren kennen voordat ik ze op de foto zet. Ik zou het heel gek vinden om iemand langs te laten komen en direct op de foto te zetten. Zo werk ik niet.”

State of identity
State of identity

Wat wil je bereiken met deze expositie?
“Ik wil er niet per se iets mee bereiken. Met deze serie laat ik zien hoe ik persoonlijk naar de geportretteerden kijk en probeer ik ze te tonen in al hun complexiteit, kwetsbaarheid en kracht.”

Je bent ook docent op de fotoacademie. Leer jij je studenten dat ze de tijd moeten nemen voor een foto?
“Absoluut. De meeste inspiratie voor fotografie vind ik in de schilderkunst. Bij sommige schilders moest een model weken terugkeren en in dezelfde houding blijven zitten. De kunstenaar bleef vervolgens kijken en schilderen. Ik probeer net zo precies en gedetailleerd naar mensen te kijken als schilders dat doen, door ze vaker te zien en beter te leren kennen. ”

State of identity
State of identity
State of identity
State of identity

De expositie State of Identity is vanaf 18 maart tot 21 april te zien in Melkweg Expo in Amsterdam. 

Powered by Labrador CMS