Recensie

'Rocketman' is extravagant, expliciet en oprecht

"Het tonen van twee zwetende mannenlijven is een belangrijke stap voor Hollywood"

04 augustus 2021, Nico van den Berg, 4 minuten

In Bohemian Rhapsody zagen we een zwaar gekuiste versie van het leven van Freddy Mercury. Met Rocketman begaat regisseur Dexter Fletcher gelukkig niet dezelfde fout, aldus filmjournalist Nico van den Berg.

Of hij zichzelf al vergelijkt met Rami Maleks Oscarwinnende prestatie in Freddy Mercury-biopic Bohemian Rhapsody? Het was een van de eerste vragen die acteur Taron Egerton kreeg op de persconferentie na de wereldpremière van Rocketman in Cannes. "Dat is een verschrikkelijke vraag", antwoordde Egerton hierop, om daarna meteen Malek en zijn film te prijzen.

“Het openlijk laten zien van twee zwetende mannenlijven is een belangrijke stap voor Hollywood”

Je kunt hem zo'n politiek correct antwoord niet kwalijk nemen, maar de vergelijking valt toch echt flink in het voordeel van Rocketman uit. Nee, de één miljard dollar box office die Bohemian Rhapsody wist binnen te harken, zal Rocketman waarschijnlijk niet halen, juist omdat de film extravaganter en explicieter is. Maar de Elton John biopic is wel een stuk oprechter dan de Mercury-tegenhanger.

Alleen al de manier waarop openlijk de homoseksualiteit van Elton John wordt getoond, is een verademing ten opzichte van de pijnlijke 'straightwashing' in de Queen-film, waar de uitbundige mannenseks die Mercury in zijn leven had, netjes buiten beeld werd gehouden. In plaats daarvan zagen we alleen een gladgestreken bedscène met een vrouw.

Homoliefde op het witte doek is al decennia de gewoonste zaak van de wereld in arthousefilms, maar voor een grote Hollywoodproductie is dit nog steeds problematisch. Sterker: Rocketman is de eerste film ooit van een grote Amerikaanse filmstudio­ ­– in dit geval Paramount – die seks tussen twee mannen laat zien. Alle andere films die dit eerder deden, werden uitgebracht op kleinere nichelabels. Hoe netjes de seks tussen Taron Egerton (Kingsman: The Secret Service) en Richard Madden (Game of Thrones) ook is, het openlijk laten zien van twee zwetende mannenlijven is toch een belangrijke stap voor Hollywood, dat financieel steeds afhankelijker wordt van de grote box office in conservatieve landen als India en China. Vooral bij dat laatste land is het nog maar de vraag of Rocketman er überhaupt te zien zal zijn. Ook in de VS mag iemand jonger dan 17 jaar alleen onder begeleiding van een volwassene naar Rocketman. Dan zijn we in Nederland gelukkig een stuk relaxter; hier wordt de film geschikt geacht voor iedereen van 12 jaar en ouder.

Wel werd vooral in de VS weer de discussie gevoerd of een hetero acteur de aangewezen persoon is om een homoseksueel personage te spelen die worstelt met zijn seksuele identiteit. Het is een uiting van een klimaat waarin alleen de extreme meningen aandacht krijgen. Egerton zei hier terecht op dat hij geen acteur is geworden om alleen maar zichzelf te spelen. Maar hij stelde wel een voorwaarde voor het spelen van de rol: Elton Johns seksualiteit mocht niet worden weggemoffeld.

“Waar je bij Malek alleen buitenkant zag, zie je bij Egerton iemand waar je als kijker echt in gelooft, inclusief zijn nare kanten en talloze verslavingen”

Ondanks deze voor Hollywoodbegrippen vooruitstrevende aanpak is Rocketman in de kern een traditionele musicalfilm, waar de nummers van Elton John worden gebruikt om zijn levensverhaal te vertellen en de scènes aan elkaar lijmen. Maar waar Rami Malek in Bohemian Rhapsody met een stel hazentanden uit de feestwinkel zich al playbackend en weinig overtuigend een slag in de rondte acteerde, daar weet Taron Egerton met een geweldige zangstem en een eindeloos charisma de essentie van de jonge Elton John neer te zetten. Waar je bij Malek alleen buitenkant zag, zie je bij Egerton iemand waar je als kijker echt in gelooft, inclusief zijn nare kanten en talloze verslavingen.

De film gebruikt een beproefd recept in het biopic-genre: we zien opkomst, ondergang en wederopstanding van een superster die zichzelf uiteindelijk weer vindt. Uiteraard voorafgegaan door een lastige jeugd met ouders die een ongelukkig huwelijk hadden en zich geen raad wisten met hun zoon. "Je zal altijd alleen blijven, niemand zal echt van je houden" zegt Eltons moeder. En zijn vader weigert hem een knuffel te geven, want dat doen mannen niet. Het verhaal is opgehangen aan een groepstherapie waar Elton John zijn levensverhaal, inclusief zijn innerlijke demonen eruit kan gooien. Hij begint de sessie nog met humor – “Mijn dealer was een weekje vrij, dus ik moest toch wat” – maar gedurende de film wordt zijn verhaal steeds serieuzer. “Misschien had ik moeten proberen wat gewoner te zijn” zegt hij, als hij over zijn uitbundige leven, inclusief overdoses aan drank en drugs praat. De film focust vooral op de turbulente eerste helft van zijn leven, maar tijdens de eindcredits zien we de echte Elton John van nu: een volwassen man, die samen met zijn man en twee kinderen een rustig leven leidt, zonder drugs en alcohol.

Rocketman laat zien dat clichés een geweldige film niet in de weg zitten, mits deze met passie, oprechtheid en vakmanschap is gemaakt én ook nog af en toe de randen van het genre weet op te zoeken. De ironie wil dat Rocketman-regisseur Dexter Fletcher ook Bohemian Rhapsody afmaakte toen de oorspronkelijke regisseur van de set werd gestuurd. Het is duidelijk welke film zijn passieproject was. Rocketman rocks!

Rocketman
Met: Taron Egerton, Richard Madden, Jamie Bell
Regie: Dexter Fletcher
Op 6 augustus om 20.30 uur te zien op Spike

Magazine 110
Deze keer: Oscar and the Wolf, Everybody's Talking About Jamie en Tim & Nicolaas
Artikelen in dezelfde serie - Winq kijktips!

Het ultieme gay en queer NPO Plus-overzicht

Michiel van Erp: “Ik ben een laatbloeiende activist”

Loiza Lamers krijgt eigen docuserie op Videoland

Jamie-acteur Max: “Ik dacht niet dat ik de rol echt zou krijgen”

Vrijdag op Netflix: het derde seizoen van Sex Education

Enfant terrible: Seks, drugs en bonje

Bekijk de trailer van The Male Gaze: Three’s Company

Het ultieme gay Netflix-overzicht

Roze Filmzomer: Rafiki nu te zien op Picl

Roze Filmzomer: The Miseducation of Cameron Post nu op Picl

Roze Filmzomer: moderne western Cowboys nu te zien op Picl

Billy Porter schittert in nieuwe trailer van Cinderella

Nieuwe YouTube-serie X-Y-SEX: seksuele voorlichting volgens je eigen letter

Roze Filmzomer: Are We Lost Forever nu te zien op Picl

“Ik heb in rare uithoeken naar liefde, aandacht en acceptatie gezocht”

Videoland komt met onthullende docu over wereld achter OnlyFans

Het ultieme gay Disney+/Star-overzicht

Deze prachtige queer films vind je op Cinemember

Bekijk de Braziliaanse film Dry Wind, over een broeierige affaire in de bossen

Kijktips: 5x vakantiegevoel vanuit je luie stoel

Bekijk de trailer van gay kerstfilm The Christmas Setup

Nieuw op Videoland: deze Prince Charming zoekt een man

Oreo komt met regenboogkoekjes én een korte film: Proud Parent

Bekijk deze vijf korte gay-films uit Italië

Dook van Dijck krijgt eigen talkshow

Nu op Netflix: The Boys in the Band

Drag Race Holland aflevering 1: dit vonden we ervan

Bekijk de nieuwe extra lange trailer van Ratched

Het ultieme gay Videoland-overzicht

Fred van Leer presenteert Drag Race Holland

Nieuw op Netflix: (Un)Well, over controversiële wellness-therapieën

Nieuw op Netflix: het derde seizoen van High Seas

Nu op Amazon Prime Video: Watch Me

Nu op Netflix: seizoen twee van The Umbrella Academy

Nu op Netflix: Down to Earth met Zac Efron

Rob Jetten, Ellie Lust en Jurre Geluk in Pride-editie van Nu We Er Toch Zijn

Nieuw op Netflix: Dating Around Brazil

Nieuw op Netflix: The Old Guard, met twee queer superhelden

Nu streamen: het epische familiedrama Years and Years

Songfestivalfilm Netflix is het nét niet

“Deze film toont hoe intens jongens bevriend kunnen zijn”

Love, Victor is wel érg braaf

Bekijk de documentaire Is geluk te koop?

Nu op Netflix: flamboyant bloemschikken in The Big Flower Fight

Pete en de bananen: over daten tussen twee culturen

Kijk naar Babylon Berlin op Lumiereseries.com

Bekijk de trailer van Legendary, een afvalrace waarin de ballroomcultuur centraal staat

5 juni op Netflix: het vijfde seizoen van Queer Eye

Nieuw in Nederland: GagaOOLala, met Aziatische LHBTQ-films

Delen op

Winq in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van de beste artikelen.

Magazine 110

Deze keer: Oscar and the Wolf, Everybody's Talking About Jamie en Tim & Nicolaas

Neem een abonnement

Geef cadeau