Vijf vragen aan

Kun je nog zonder schaamte een vliegtuig in?

Nieuw-Zeeland- en Australiëspecialist Andrew Morten

Leestijd: 3 minuten - door Edwin Reinerie op 12 juli 2019

Kun je nog zonder schaamte een vliegtuig in? Andrew Morten, directeur van Nieuw-Zeeland- en Australiëspecialist TravelEssence, vindt van wel. “Bewust reizen en slim compenseren maken het verschil.”

TravelEssence maakt reizen op maat naar Nieuw-Zeeland en Australië. Aan het einde van het jaar komt Amerika daarbij via het nieuwe label Little America.
“Dit wordt een beetje hetzelfde als TravelEssence. Fantastische gastheren die enthousiast zijn over iets speciaals, zoals beren spotten, door een natuurgebied wandelen of koken. Lekker rustig rijden, dus niet te grote afstanden want zo heb je tijd om echt ergens te zijn. Kleinschalig, persoonlijk en van hoog niveau. We bieden geen reizen naar Florida of New York aan, maar eerder naar Oregon, de Rockies en andere canyons dan de gebruikelijke. Of een reis naar New Orleans met het thema muziek. Voor Nieuw- Zeeland en Australië hebben we deze lokale kennis en dus ook de geloofwaardigheid – voor de USA zijn wij dan in rap tempo aan het opbouwen.”

Uurtje factuurtje. Dat kunnen mensen ook gewoon zelf?
“Alles zelf uitzoeken en boeken is net zo duur als via ons gaan. Wij kopen goedkoper in en laten ons door leveranciers betalen. Maar wij weten wel alles van Nieuw-Zeeland en Australië, dus je kunt afgaan op foto’s van een website. Óf zomaar een kant oprijden zonder te weten wat je daar kunt gaan doen, dat kan… Maar misschien is het verstandiger om al wel vervoer en accommodaties te regelen zodat je tijd hebt om een keertje linksaf en een keertje rechtsaf te gaan.”

“Een consument voelt pas verbinding met vliegtaks als het direct en volledig naar milieudoeleinden gaat”

Ook in Amerika geldt: liever geen camper?
“Inderdaad. Ik heb er een hekel aan. Ook vanwege die grote, vieze uitlaat. Milieu is belangrijk voor ons, we hebben al veel boomplantprojecten gedaan. En natuurlijk zijn we ook bezig met andere CO2-compensatieprojecten. Iedere klant die met ons op reis gaat, betaalt 15 euro extra waarmee de CO2 wordt gecompenseerd. Dat doen we door middel van kookovens in China en India want het is global warming; niet Nederland warming. Ik ben een extreem geïsoleerd huis aan het bouwen. Had ik dat niet gedaan en dat geld in China geïnvesteerd, dan had ik veel meer bereikt. We moeten eigenlijk energiezuinig zijn in de gebieden waar dit de meeste zoden aan de dijk zet. Bang for your buck! In zomaar een Chinees dorpje kappen ze iedere dag bomen voor vuur – om te kunnen eten. Met de kookovens die wij sponsoren, hoeven ze 80 procent minder bomen te kappen. De kookprocedure duurt ook veel korter. En er is minder rook in huis. Die ovens kosten rond de 80 euro per stuk. In tien jaar tijd kunnen we twee valleien voorzien van schone kookovens. Ieder jaar nodigen we twee klanten, een Duitser en een Nederlander, uit om bij een van onze projecten te komen kijken. Ik ga dan mee. We maken daar filmpjes van en die delen wij op onze kanalen zodat iedereen kan zien wat er met hún 15 euro gebeurt. Mensen moeten zelf meemaken wat er met hun bijdrage gebeurt, want er is heel veel greenwashing.”

Compenseer je de uitstoot van je eigen bedrijf ook?
“Per jaar is onze uitstoot ongeveer 1.000 ton CO2; omgerekend is dat 3.000 euro. Daarom doneren wij zelf ieder jaar 10.000 euro om dat ruim voldoende te compenseren. En binnen Europa reis ik met de trein. Er kan altijd nog een wagon bij en de energie-uitstoot is laag. Eén wagon is bijna net zo groot als een Boeing 737. Mensen kunnen bewust kiezen met welk vliegtuig zij hun verre reis willen maken. Nieuwe en schonere vliegtuigen, de A350 en Boeing 787, maken weinig tussenstops en ook dat bespaart enorm veel energie.”

Dus wel of geen extra belasting op vliegen?
“De vliegtaks die in 2021 ingevoerd moet worden, zou goed kunnen werken als dit wordt besteed aan milieuprojecten waarmee echt een verschil kan worden gemaakt. Vaak is dat in landen buiten Europa, omdat daar het meeste te winnen valt. Helaas willen ze de vliegtaks in de staatskist smijten. Een consument voelt pas verbinding met zo’n belasting als dit direct en volledig naar milieudoeleinden gaat en dat het dus ook echt tastbaar wordt.”

Meer informatie over Australië, Nieuw-Zeeland en TravelEssence ? Kijk dan hier.

Volg je ons al op Instagram?

Advertentie
Advertentie
Delen op

Winq in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van de beste artikelen.

Magazine 96

Deze keer: Van Gogh-directeur Axel Rüger en 10 jaar Queer Palm

Neem een abonnement

Geef cadeau