Interview

Volvo: 60 jaar safety first

Een interview met volvo-veiligheidsingenieurs en CEO Håkan Samuelsson

Leestijd: < 1 min

Precies zestig jaar geleden, in 1959, introduceerde Volvo de driepuntsgordel. Sindsdien heeft deze revolutionaire uitvinding meer dan een miljoen mensenlevens gered. En niet alleen in Volvo’s, maar ook in talloze andere auto’s, omdat het Zweedse merk haar veiligheidstechnologie non-profit met concurrenten deelt. Binnenkort lanceert Volvo nieuwe safety-innovaties. Wij spraken hierover met Volvo-veiligheidsingenieurs en CEO Håkan Samuelsson.

Volvo laat het maatschappelijk belang niet zelden zwaarder wegen dan financieel gewin voor het eigen bedrijf. De kennis over veiligheid, die de multinational uit Gothenburg in zestig jaar tijd opbouwde, is nu bijvoorbeeld via een digitale databank gratis beschikbaar voor iedereen in de auto-industrie. Doel: een veiliger verkeer voor alle weggebruikers. Daarbij denkt Volvo zelf niet alleen in crashtestdummy’s, maar vooral in echte mensen, zo weet Lotta Jakobsson, professor en senior technical specialist bij het Volvo Cars Safety Centre. “Wij hebben decennialang data verzameld van tienduizenden ongelukken, op basis waarvan we onze auto’s zo veilig mogelijk hebben gemaakt voor het echte verkeer. Onze auto’s zijn ontwikkeld met het doel om alle mensen te beschermen, ongeacht geslacht, lengte, bouw of gewicht. Dat gaat verder dan ‘de gemiddelde persoon’ die de crashtestdummy representeert.”

Care key

Een geheel nieuwe innovatie van Volvo is de Care Key. Daarmee kunnen Volvo-eigenaren een snelheidslimiet instellen voor zichzelf en voor anderen die de auto eventueel gebruiken. Vanaf modeljaar 2021 is de Care Key standaard op elk Volvo-model. Met de Care Key kan bijvoorbeeld de topsnelheid gelimiteerd worden voordat de Volvo wordt uitgeleend, bijvoorbeeld aan jonge, onervaren vrienden en kennissen, die net hun rijbewijs hebben. De introductie van de Care Key valt bovendien samen met de aankondiging van het premium-merk, dat de topsnelheid van alle nieuwe Volvo’s vanaf 2020 wordt beperkt tot 180 kilometer per uur, waarmee Volvo een krachtig signaal afgeeft over het gevaar van te hard rijden.

Volvo Care Key
Volvo Care Key

“Wij geloven,” zegt Volvo-CEO Håkan Samuelsson, “dat autofabrikanten een verantwoordelijkheid hebben als het gaat om het verhogen van de verkeersveiligheid. De snelheidsbeperking past in die gedachtegang, net als de Care Key. Veel mensen delen hun auto met gezinsleden en vrienden, maar weten niet goed of zij onderweg altijd veilig zijn. De Care Key biedt een goede oplossing en zorgt voor gemoedsrust bij de eigenaar.”

“Onze auto’s zijn ontwikkeld met het doel om alle mensen te beschermen, ongeacht geslacht, lengte, bouw of gewicht”

Uiteraard leidt deze aanpak tot meer veiligheid, maar het kan autobezit ook goedkoper maken, aldus Samuelsson. “Als we beter gedrag kunnen stimuleren met technologie die de bestuurder helpt problemen te voorkomen, dan zou dat ook een positief gevolg moeten hebben voor de

verzekeringspremie.” Momenteel is het bedrijf in conclaaf met verzekeraars over het aanbieden van voordeliger polissen voor nieuwe Volvo’s.

Onder invloed

Een uitdagend obstakel voor Volvo’s streven naar een toekomst waarin geen mens om het leven komt in het verkeer, zijn bestuurders die alcohol en/ of drugs hebben gebruikt. Ook deze factoren, die alleen in de VS al verantwoordelijk zijn voor 30 procent van de verkeersdoden, neemt Volvo mee in de ontwikkeling van nieuwe veiligheidssystemen. Rijden onder invloed wordt door Volvo aangepakt door camera’s en sensors in de auto te installeren, die kunnen ingrijpen als de bestuurder niet reageert op waarschuwingssignalen ter voorkoming van een ernstig ongeluk. Het veiligheidssysteem kan de snelheid van de auto verlagen, een verzoek om hulp aan Volvo on Call versturen en de auto uiteindelijk tot stilstand brengen en parkeren. Vrij noodzakelijk, vertelt Volvowetenschapper Trent Victor, die alles weet van menselijk gedrag achter het stuur. “Sommige mensen geloven nog steeds dat ze kunnen rijden als ze alcohol hebben gedronken en dat alcohol geen effect heeft op hun vermogen om te rijden. Wij willen ervoor zorgen dat mensen zichzelf en anderen niet in gevaar brengen door alcohol- en drugsgebruik.” Deze revolutionaire veiligheidssystemen komen medio 2020 beschikbaar.

Volvo
Volvo

Safety Cloud

Volvo zet daarnaast een andere revolutionaire stap in zijn streven naar maximale verkeersveiligheid. Dankzij slimme technologie kunnen modellen van Volvo door middel van een cloud-netwerk met elkaar communiceren om zo bestuurders te waarschuwen voor bijvoorbeeld slipgevaar. Het gaat om de veiligheidssystemen Hazard Light Alert en Slippery Road Alert. De technologie is al beproefd in Zweden en Noorwegen en komt nu ook beschikbaar voor Volvo-bestuurders in heel Europa. De twee systemen zijn vanaf modeljaar 2020 onderdeel van de standaarduitrusting van elke nieuwe Volvo. “Door realtime verkeersinformatie te delen, kunnen ongelukken worden voorkomen”, zegt Malin Ekholm, directeur van het Volvo Cars Safety Centre. “Volvorijders dragen zo direct bij aan het veiliger maken van wegen, terwijl ze ook profiteren van vroegtijdige waarschuwingen voor mogelijk gevaarlijke omstandigheden.” Met de uitrol van deze functies in heel Europa nodigt Volvo de andere automerken uit om ook (uiteraard geanonimiseerde) gegevens met betrekking tot verkeersveiligheid uit te wisselen. Het delen van deze realtimedata kan de algehele verkeersveiligheid sterk verbeteren. Hoe meer auto’s verbonden zijn, des te groter de invloed van deze technologie wordt. Ekholm: “We hopen meer samen te werken met partners die onze toewijding voor veiligheid delen.” En ook hierbij wil Volvo haar exclusieve Safety First-innovaties non-profit delen om de algemene verkeersveiligheid verder te verbeteren.

Powered by Labrador CMS