Olly Alexander veroordeelt merken vanwege ‘regenboogkapitalisme’

"Een logo aanpassen en een donatie doen is niet genoeg"

Leestijd: < 1 min

Merken die goede sier maken met een Pride-collectie, maar verder niets doen om de LHBTQ-gemeenschap te ondersteunen, daar moet Years and Years-zanger Olly Alexander niets van hebben. “Sommige merken vragen me als boegbeeld van zo’n regenboogcampagne. Maar als ik vraag wat ze doen behalve een kledinglijn: niets.”

Steeds meer merken haken in op Pride met kleding of spullen in regenboogkleuren. Het komt nog regelmatig voor dat het daar bij blijft: ze slaan een slaatje uit het feit dat mensen er tijdens Pride in die kleding rondlopen. Er zijn merken die de opbrengst van zo’n regenboogcollectie schenken aan een LHBTQ-gerelateerd doel. Ook zijn er merken die een samenwerking aangaan met een organisatie die zich inzet voor gelijke rechten of iets dergelijks.

Regenboog-outfit
Olly Alexander van Years and Years vertelt dat zijn manager regelmatig verzoeken krijgt of de zanger een foto van een regenboog-outfit op zijn Instagram-account wil plaatsen. Maar als ze vervolgens aan zo’n merk vragen wat ze verder doen voor LHBTQ’s of wat er met de opbrengst gebeurt, weet zo’n P.R.-persoon daar vaak niets over te vertellen.

Alexander schrijft op Instagram. “Ik moet erom lachen als ik zie hoe weinig hun best sommige merken doen. Komen ze met een speciale Pride-editie van mondwater, T’shirts, banken of sandwiches, daar krijg ik de kriebels van.”

Gênant
Hij vervolgt: “Een logo aanpassen in regenboogkleuren en roepen dat een deel van de opbrengst gedoneerd zal worden (als dat al gebeurt) is niet genoeg. Ik wou dat merken zich realiseren hoe gênant ze eigenlijk bezig zijn.”

Om welke merken het gaat? Dat zegt Olly Alexander er niet bij

Een bericht gedeeld door (@ollyyears) op

Een bericht gedeeld door

Powered by Labrador CMS