De staat van pride

“Mijn identiteit is geen entertainment”

Journalist Aynouk Tan (36)

Leestijd: 2 minuten - door Martijn Kamphorst op 26 juli 2019

Tien visies op het belang en de staat van pride. Aynouk Tan (36) schrijft, cureert, adviseert en doceert over het snijvlak tussen mode en identiteit. “Mijn identiteit is geen entertainment.”

“Vaak denken mensen dat ik me zo kleed voor hen, maar dat is niet het geval. Ik kleed me op deze manier omdat ik me niet vertegenwoordigd voel door de (gender)identiteiten die er bestaan. Ik probeer een eigen representatie te creëren. Dat is het lastige wanneer je queer bent, zeker wanneer je zo breekt met de norm als ik: je wordt meteen gezien als een aapje in een circus. Maar mijn identiteit is geen entertainment. Als ik met mijn vriendin in de club sta te zoenen, dan zijn wij geen porno.

Ik ben daarom blij dat het debat over de vorm en betekenis van pride zich steeds verder ontwikkelt. Het is een viering, geen kermis. En nog belangrijker: pride is politiek. Er zijn veel thema’s die op de kaart gezet moeten worden: meerouderschap, bijvoorbeeld, of de manier waarop we met queer vluchtelingen omgaan. Maar ook de positie van mensen van kleur of met een diverse genderidentiteit, zowel buiten als binnen de queer community.

"Vaar je mee, denk dan eens na over wat jouw bedrijf de rest van het jaar voor de queer community doet"

Ik waardeer het als bedrijven prides sponsoren, maar het moet wel onder de juiste voorwaarden gebeuren. Nu worden deze evenementen te vaak toegeëigend door partners of organisaties die het event gebruiken om een wit voetje te halen. Vaar je mee, denk dan eens na over wat jouw bedrijf de rest van het jaar voor de queer community doet. Hoe divers is je directie en staf? Op welke manieren spelen onbewuste vooroordelen een rol op de werkvloer? 

Een grote Nederlandse bank stond hun boot vorig jaar af aan stichting Meer dan Gewenst, die zich inzet voor regenbooggezinnen. Zo krijgt een thema dat er echt toe doet de ruimte. Bedrijven zijn overal, elke dag zichtbaar. Onze community en haar problemen niet. Pride is het perfecte haakje om het over de stand van LHBTQI+-emancipatie te hebben. Dat mag in glitterjurk, maar de missie blijft het allerbelangrijkst.”

Fotografie: Nikola Lamburov / Styling: Steven Dahlberg / Grooming: Emma Blok

Eén T-shirt voor allen
Tijdens Pride Amsterdam herken je de vijftienhonderd vrijwilligers dit jaar aan dit T-shirt. Het ontwerp, van de hand van modeontwerper Ninamounah, bestaat uit een golf van symbolen die alle seksuele oriëntaties en genders vertegenwoordigt. De T-shirts worden gesponsord door Philips.

Volg je ons al op Instagram?

Advertentie
Advertentie
Artikelen in dezelfde serie - De staat van pride

Video: 7 LHBTQ's over hun band met pride

“Wij staan niet op een boot om producten te verkopen”

“In zorginstellingen krijgen roze ouderen soms te horen dat de nazi’s hen zijn vergeten”

“Pride Month? Het is tijd voor een Pride Era”

“Commerciële bedrijven moeten respectvol omgaan met hun deelname aan pride”

“Vóór pride had ik nog nooit twee mannen zien zoenen”

“Mijn identiteit is geen entertainment”

“Ik heb lang gedacht dat ik ook wit zou moeten zijn”

“Tijdens Prague Pride behoorde ik ineens weer tot een aparte groepering”

“Binnen het vrouwenvoetbal is homoseksualiteit meer geaccepteerd”

“Op veel momenten in het jaar voel ik me trotser dan tijdens de Canal Parade”

Delen op

Winq in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van de beste artikelen.

Magazine 98

Deze keer: Kinky Boots-acteur Naidjim Severina en heel veel design

Neem een abonnement

Geef cadeau