De staat van pride

“Commerciële bedrijven moeten respectvol omgaan met hun deelname aan pride”

Philips-medewerker Quint van Twist (44) over pride

Leestijd: 2 minuten - door Martijn Kamphorst op 26 juli 2019

Tien visies op het belang en de staat van pride. Quint van Twist (44) werkt voor het Global Inclusion & Diversity Team van Philips. “Commerciële bedrijven moeten respectvol omgaan met hun deelname aan pride."

“Ik groeide op in Rotterdam, maar op mijn achttiende verhuisden we naar Goeree-Overflakkee. De vijf jaar dat ik daar woonde, waren niet mijn meest gelukkige. In bepaalde delen van Nederland, waar het geloof een grote rol speelt, vinden grote groepen mensen niet dat iedereen gelijk is of gelijk behandeld dient te worden. Dat heb ik daar aan den lijve ondervonden.

Het is voor mij heel speciaal dat Philips zich zo zichtbaar uitspreekt en inzet voor inclusie, diversiteit en de LHBTQ-gemeenschap in het bijzonder. Dat er sinds vier jaar een Philips-boot meevaart in de Canal Parade, heeft binnen het bedrijf internationaal een enorme beweging ontketend. Hierdoor zien alle 77.000 medewerkers wereldwijd dat ze er mogen zijn, ongeacht hun seksuele oriëntatie of gender. We verbinden ons niet alleen in Amsterdam aan pride, maar laatst bijvoorbeeld ook in Nashville. Daar waren tijdens de festiviteiten zelfs nog een paar antidemonstranten aanwezig. Die zie je hier niet meer.

"Bovenal moet ruimte worden gemaakt voor de community om wie het tijdens dit evenement draait"

Commerciële bedrijven als Philips moeten respectvol omgaan met hun deelname aan pride-evenementen. Er moet geen productverkoop aan gekoppeld worden en de boodschap moet authentiek zijn en het hele jaar door worden uitgedragen. Bovenal moet ruimte worden gemaakt voor de community om wie het tijdens dit evenement draait en de ally’s die 
hen steunen.

De medewerkers die op onze boot willen meevaren, moeten daarom allemaal goed kunnen motiveren waarom en hoe zij inclusie en diversiteit omarmen. Zo vaart er dit jaar een medewerker mee die achttien jaar terug bijna op het punt stond een einde aan zijn leven te maken vanwege zijn homoseksualiteit. Nu zet hij zich in voor anderen die met dezelfde gevoelens worstelen. Ook geven we twee van onze plekken op het vipdeck aan een vrouw en haar twaalfjarige zoon, die haar heeft laten weten geen meisje te zijn. Daarom doen we dit, om hen te empoweren en daarmee al die anderen.”

Fotografie: Nikola Lamburov / Styling: Steven Dahlberg / Grooming: Emma Blok

Eén T-shirt voor allen
Tijdens Pride Amsterdam herken je de vijftienhonderd vrijwilligers dit jaar aan dit T-shirt. Het ontwerp, van de hand van modeontwerper Ninamounah, bestaat uit een golf van symbolen die alle seksuele oriëntaties en genders vertegenwoordigt. De T-shirts worden gesponsord door Philips.

Volg je ons al op Instagram?

Advertentie
Advertentie
Artikelen in dezelfde serie - De staat van pride

Video: 7 LHBTQ's over hun band met pride

“Wij staan niet op een boot om producten te verkopen”

“In zorginstellingen krijgen roze ouderen soms te horen dat de nazi’s hen zijn vergeten”

“Pride Month? Het is tijd voor een Pride Era”

“Commerciële bedrijven moeten respectvol omgaan met hun deelname aan pride”

“Vóór pride had ik nog nooit twee mannen zien zoenen”

“Mijn identiteit is geen entertainment”

“Ik heb lang gedacht dat ik ook wit zou moeten zijn”

“Tijdens Prague Pride behoorde ik ineens weer tot een aparte groepering”

“Binnen het vrouwenvoetbal is homoseksualiteit meer geaccepteerd”

“Op veel momenten in het jaar voel ik me trotser dan tijdens de Canal Parade”

Delen op

Winq in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van de beste artikelen.

Magazine 97

Deze keer: Alex Klaasen en heel veel pride!

Neem een abonnement

Geef cadeau