De staat van pride

“Wij staan niet op een boot om producten te verkopen”

Head of Global Sponsorships Philips Nathalie Lam (50)

Leestijd: 2 minuten - door Martijn Kamphorst op 26 juli 2019

Tien visies op het belang en de staat van pride. Nathalie Lam (50) staat als Head of Global Sponsorships aan het roer van de wereldwijde pride-activiteiten van Philips. “Wij staan niet op een boot om producten te verkopen."

“Ik weet hoe het kan voelen om de ander te zijn. Omdat ik half-Surinaams ben, doen mensen allerlei aannames over me. Dat ik goed kan dansen en koken, bijvoorbeeld. ‘Wanneer maak je een keer roti voor me?’, vragen ze dan. Heel cliché allemaal.

Vaak heb ik het gevoel dat ik het tegendeel moet bewijzen, iets moet uitleggen, verantwoorden of rechtvaardigen. Voor veel LHBTQ’s geldt hetzelfde. Mensen vuren te pas en te onpas allerlei persoonlijke vragen op hen af. Hoe hun coming-out was, wat dat met hun leven heeft gedaan.

Ons partnership met pride is voor mij daarom extra belangrijk. Hiermee heb ik het gevoel dat ik iets nuttigs bijdraag aan de maatschappij. Ik begrijp de zorgen over de vercommercialisering van pride. Vanaf het begin af aan heb ik er daarom voor gewaakt dat we als Philips geen commerciële doelen koppelen aan onze pride-activiteiten.

"We moeten dit met de juiste intenties doen: niet om producten te verkopen, maar om ons uit te spreken"

Het blijft ook niet bij een boot. We sponsoren pride in meerdere landen en inclusie en diversiteit zijn inmiddels de nieuwe standaard binnen Philips. Astrid Balsink, onze Global Director Inclusion & Diversity, zorgt dat die onderwerpen iedere dag een concrete invulling krijgen op de werkvloer en daarbuiten. We moeten dit met de juiste intenties doen: niet om producten te verkopen, maar om ons uit te spreken. Om mensen binnen en buiten Philips duidelijk te maken dat het leven beter is wanneer je volledig jezelf kunt zijn.

Wanneer ik verhalen hoor van LHBTQ-medewerkers wereldwijd die door onze deelname aan pride eindelijk hun kleuren durven te laten zien, krijg ik kippenvel. Voor medewerkers uit landen waar je als LBHTQ wettelijk minder beschermd bent, is het enorm bekrachtigend dat wij ons als werkgever zo uitspreken.”

Fotografie: Nikola Lamburov / Styling: Steven Dahlberg / Grooming: Emma Blok

Eén T-shirt voor allen
Tijdens Pride Amsterdam herken je de vijftienhonderd vrijwilligers dit jaar aan dit T-shirt. Het ontwerp, van de hand van modeontwerper Ninamounah, bestaat uit een golf van symbolen die alle seksuele oriëntaties en genders vertegenwoordigt. De T-shirts worden gesponsord door Philips.

Volg je ons al op Instagram?

Advertentie
Advertentie
Artikelen in dezelfde serie - De staat van pride

Video: 7 LHBTQ's over hun band met pride

“Wij staan niet op een boot om producten te verkopen”

“In zorginstellingen krijgen roze ouderen soms te horen dat de nazi’s hen zijn vergeten”

“Pride Month? Het is tijd voor een Pride Era”

“Commerciële bedrijven moeten respectvol omgaan met hun deelname aan pride”

“Vóór pride had ik nog nooit twee mannen zien zoenen”

“Mijn identiteit is geen entertainment”

“Ik heb lang gedacht dat ik ook wit zou moeten zijn”

“Tijdens Prague Pride behoorde ik ineens weer tot een aparte groepering”

“Binnen het vrouwenvoetbal is homoseksualiteit meer geaccepteerd”

“Op veel momenten in het jaar voel ik me trotser dan tijdens de Canal Parade”

Delen op

Winq in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van de beste artikelen.

Magazine 97

Deze keer: Alex Klaasen en heel veel pride!

Neem een abonnement

Geef cadeau