In China wordt het Qixi Festival gevierd, dat draait om de mythologische ontmoeting van een koeienhoeder en een weefster. Het is een vruchtbaarheidsfestival dat al bestaat voor het begin van onze jaartelling. Chinezen geven elkaar cadeaus als bloemen en snoep.

Om het feest mee te vieren is het Amerikaanse biermerk Budweiser een campagne gestart met speciale flesjes. Daarop staan telkens een man en een vrouw, die op het punt staan elkaar een zoen te geven. Op Weibo, de Chinese variant van Twitter en Tumblr, is te zien hoe gays hier een creatieve twist aan hebben gegeven.

'Budweiser zit er zelf achter'
Budweiser adverteert alleen met heterostellen, maar ook met de tekst ‘Love is Love’. Dat is waarschijnlijk de trigger geweest waardoor eerst één iemand op die gay twist kwam, en daarna steeds meer mensen.  The Gay Voice, een populair account op Weibo, vermoedt dat dit hele idee door Budweiser zelf in gang is gezet, omdat ze de tekst, die sterk verbonden is met Pride, niet voor niets zouden hebben gekozen.

Hier onder de originele campagnefoto van Budweiser, gevolgd door enkele foto’s die massaal werden gedeeld.