Uit de kunst

“Mozart was een zeer vrije geest, ook seksueel. Daar put ik inspiratie uit”

Een interview met kostuumontwerper Mattijs van Bergen

Leestijd: < 1 min

Een van zijn meest besproken ontwerpen is de Amsterdam Rainbow Dress. Een rondreizend statement piece, dat bestaat uit alle vlaggen van landen waar homoseksualiteit strafbaar is. Deze zomer ontfermt Mattijs van Bergen (39) zich over de kostuums voor de nieuwe Nederlandse uitvoering van Amadeus, onder regie van Theu Boermans (Soldaat van Oranje). 

1. Omschrijf het verhaal van Amadeus eens in je eigen woorden.
“Het is een verhaal over het leven van Wolfgang Amadeus Mozart, maar dan verteld door zijn grote rivaal Antonio Salieri. Salieri was tevens een gevierd componist – hij was zelfs benoemd aan het hof. Hij kon echter niet tippen aan de goddelijke gaven van Mozart. Zijn jaloezie drijft hem ertoe Mozart van opdrachten te beroven, waardoor die uiteindelijk sterft door armoede en gekte. Historisch gezien is deze vertelling natuurlijk verre van correct. Sterker nog: Mozart en Salieri konden schijnbaar prima met elkaar opschieten, maar het is een mooi dramatisch gegeven, nietwaar?”

2. Ben je zelf een fervent Mozartluisteraar?
“Ik luister weleens naar klassieke muziek, al zij het meer de moderne variant. Philip Glass, bijvoorbeeld. In Mozarts oeuvre ben ik me nu pas gaan verdiepen. Als ik heel eerlijk ben, bevalt niet alles me, maar er zit prachtig werk bij. Vooral de operastukken die we gebruiken in de voorstelling zijn ontzettend mooi. Ook qua kleding ga ik daarbij flink uitpakken. De cast zal zich rap en vaak moeten verkleden, daar zal ik nog wel een robbertje met hen over moeten vechten.”

3. Hoe ga je te werk bij het ontwerpen van de kostuums?
“Gelukkig ben ik geenszins gebonden aan kostuumkeuzes uit eerdere uitvoeringen. Ik wil er in ieder geval geen historisch stuk van maken, al maak ik natuurlijk wel subtiele referenties naar de weelderige rococotijd. Het moet meer eigentijds aanvoelen. Hoe zouden Mozart en Salieri erbij lopen als ze nu zouden leven? Met die vraag speel ik. Zo voelt een publiek zich hopelijk meer verwant met het verhaal.”

“De bedoeling is dat de jurk uiteindelijk enkel uit regenboogvlaggen bestaat, maar ik vraag me af of ik dat nog ga meemaken”

4. Is Amadeus met een beetje fantasie ook te zien als een verkapt liefdesepos over Mozart en Salieri?
“Dat niet, al is Salieri in Amadeus wel een groot  bewonderaar van Mozart, hij gaat zich zelfs steeds meer naar hem kleden. Mozart was voor zijn tijd een zeer vrije geest, ook seksueel. Daar put ik inspiratie uit. We spelen ook met genderfluïditeit. Mozart experimenteerde met van alles en dat maakte hem in die tijd heel intrigerend ten opzichte van de vastgeroeste gevestigde orde.”

5. Hoe is het inmiddels gesteld met de Amsterdam Rainbow Dress? Hebben jullie onlangs nog aanpassingen moeten doen?
“Helaas wel. Wanneer in een land homoseksualiteit strafbaar wordt gesteld, gaat de jurk nagenoeg meteen onder de naaimachine om de desbetreffende vlag toe te voegen. Vice versa vervangen we een nationale vlag ook per ommegaande door een regenboogvlag wanneer in een land de strafbaarstelling wordt ingetrokken. Zo worden bij de eerstvolgende wijzigingsronde de vlaggen van Angola en Trinidad en Tobago eruit gehaald, en zal de vlag van Tsjaad worden toegevoegd. De bedoeling is dat de jurk uiteindelijk enkel uit regenboogvlaggen bestaat, maar ik vraag me af of ik dat nog ga meemaken.”

Amadeus is te zien in diverse Nederlandse theaters.

Coverbeeld: Martin Bouwman

Powered by Labrador CMS