Lekker foute muziek: konijnen, kikkers en andere animatievideo’s

Winq's quirky corner 😜 met de mafste muziekvideo's

Leestijd: 8 minuten - door Jaap Bartelds op 10 september 2019

Deze week duiken we in de wereld van de cartoonvideo, en dan specifiek video’s waarin dieren een prominente rol spelen. Bekijk de kikkers van Paul McCartney, de konijnen van Art Garfunkel en de liefde tussen een hond en een kat van Moby.

Uit de krochten van YouTube borrelen allerlei gekke, lachwekkende, bizarre en superslechte muziekvideo’s op. Die verzamelen we iedere dinsdag voor je in Winq's Lekker Foute Muziekrubriek. Elke week komen er een paar nieuwe (oude) liedjes bij. Dit is deel drie.

Het eerste deel vol met lekker foute muziek vind je hier.
Het tweede deel vind je hier.

Veel plezier!

Moby – ‘Why Does My Heart Feel So Bad’

Slim van Moby: hij bracht in 1999 een album uit met lekker lome loungemuziek, die aan elkaar hing van gesamplede zinnen uit liedjes die tientallen jaren oud waren. Het resultaat: Play is een heerlijk melancholieke plaat. Een van de grootste hits van het album was deze single. In de video is een mannetje te zien (een Moby-lookalike?) dat bedroefd maar monter door het leven stapt. Totdat zijn hondje er vandoor gaat met een kat waarop die verliefd wordt. Ze worden herenigd door twee vogels en eindigen weer met z’n tweeën. Tijd voor weer een nieuwe dag.

Madonna – ‘Dear Jessie’

De video bij dit Beatlesque, best bizarre kinderliedje is niet de eerste en de laatste keer dat Madonna flirtte met tekenfilms. In de video van ‘Who’s That Girl’ komt ze als een cartoonversie van zichzelf voorbij en later zagen we zelfs een geanimeerde pijpscène in de video van ‘Music’. De video van ‘Dear Jessie’ is pure onschuld, met rondvliegende roze olifanten en een heel leger aan tekenfilmfiguren. Madonna fladdert zelf ook nog even voorbij, als elfje.

Art Garfunkel – ‘Bright Eyes’

Leuk dit: sinds kort staat op Netflix een nieuwe animatieserie die is gebaseerd op de tekenfilm Watership Down. Die film gaat over een stel konijnen dat een nieuwe kolonie moet stichten nadat er een groot gevaar dreigde. De film gaat over leven en dood en menig kind heeft er een enorm trauma aan overgehouden. Dat ‘Bright Eyes’, het themalied van de film, zo suikerzoet gezongen werd door Art Garfunkel, hielp ook niet echt mee. De beelden werden er alleen maar gruwelijker door. Zielige konijntjes die doodgaan op romantische sfeermuziek, het moet niet gekker worden…

Paul McCartney – ‘We All Stand Together’

Als negenjarige vond de auteur dezes dit het allerallermooiste lied aller tijden. Maar tijden veranderen en nu valt ‘We All Stand Together’ onder Lekker Fout. Het lied komt uit de animatiefilm Rupert And The Frong Song en er komt een heus kikkerkoor aan te pas. Leuk om te weten: de b-kant van de single bevat een geneuriede versie van het lied. Op de een of andere manier is dit een kerstliedje geworden, wat het in wezen niet is. Maar we snappen het wel, dat koor haalt het kerstigste in de mens naar boven. Wellicht moeten we daar volgende week op voortborduren, de pepernoten liggen immers ook alweer in de schappen. Dus waarom niet: volgende week een kazige kerstspecial!

Vorige week: house-versies van kazige hits

Toen de nieuwigheid een beetje af was van house, dook iedereen op het fenomeen om bijvoorbeeld opnieuw een hit te scoren met een house-remix. Hepie en Hepie bijvoorbeeld, met het prachtige ‘Ik Lig Op Mijn Kussen Stil Te Dromen’. En zo ging het van kwaad tot erger. Deze keer de fraaiste (of ergste) op een rijtje.

Hepie en Hepie – ‘Ik Lig Op Mijn Kussen Stil Te Dromen’

In 1980 scoorden Hepie en Hepie, twee zussen uit Friesland, een hitje met de balladversie van dit nogal zeikerige nummer. Negen jaar later waren samples en housebeats niet meer van de radio weg te slaan. Dus wat dacht een slimmerik: we pompen 120 beats per minuut onder het zeiklied en je hebt goud in handen. En ja hoor: in 1989 haalden Hepie en Hepie de top tien van de Nederlandse Top 40.

Miggy – ‘Annie, Hou Jij M’n Tassie Effe Vast – House Mix ‘89’

Meteen na de Hepies werd een volgende classic afgestoft, namelijk deze kneiter van een zekere Miggy. De gozer uit het lied kon hier echter ook al niet op dansen…

Gert en Hermien (en hun dochters Sandra en Sheila) – ‘Alle Duiven Op De Dam’

Jarenlang waren Gert en Hermien Timmerman zwaar in de Heere, maar ergens in de jaren negentig gooiden ze het over een andere boeg. Ze werden hip! Ze maakten een houseversie van hun grootste hit, ‘Shalalie Shalalala’, dat in de volksmond bekend stond als ‘Alle Duiven Op De Dam’. Sheila en Sandra poseerden naakt voor Playboy en alles leek koek en ei. Maar dat was het niet, zo is te lezen in Circuskind, de autobiografie die Sandra Timmerman uitbracht in 2008. Integendeel zelfs. We vonden eigenlijk altijd al dat Hermien een beetje wanhopig uit haar ogen keek…

Apotheosis – ‘O Fortuna’

Zelfs de Carmina Burana van Carl Orff moest eraan geloven in 1992. Van de op muziek gezette gedichten uit de dertiende eeuw kwam een ragversie de Top 40 binnen. De prachtige bombast van het origineel wordt hier zwaar door de mangel gehaald. Maar je kan er nog altijd heerlijk op springen.

Heino – ‘Blau, Blau, Blau Blüht Die Enzian’

We hadden Heino al eerder in ons overzicht, en ook al met een remix van deze Schlager, waarmee hij in de jaren zeventig een hitje scoorde. De acid house remix van de zanger met de eeuwige zwarte zonnebril en witte pruik mag hier natuurlijk ook niet ontbreken. Hier zingt hij zijn lied in een après skihut.

Boney M – 'Megamix'

Waarom slechts één hit recyclen als je ook gewoon je complete oeuvre in een blender kan flikkeren? Boney M plakte wat fragmenten van hits als ‘Daddy Cool’, ‘Sunny’ en ‘Rasputin’ achter elkaar, pleurde er een opgefokte beat onder en klaar was Frank Farian.

Luv’ – ‘Hit-Medley’

Wat Boney M kan, kunnen wij beter, moeten Patty, Marga en José gedacht hebben. Voordat onderling de pleuris uitbrak, maakten ze begin jaren negentig een kortstondige comeback en ja hoor: ze konden alle dansjes nog. Zelfs op een voort ratelende housebonk.

Jack E Makossa – ‘The Opera House’

Het begon eigenlijk allemaal met deze single uit 1987. Je laat een operazangeres een aria zingen, knijpt eens flink in haar billen en dat gegil vormt dan de basis voor je househit. Of dat echt zo gegaan is? We denken van niet.

Booming Support – Rode Schoentjes

Wat natuurlijk ook een grandioos idee was: men neme een oude langspeelplaat met brave sprookjes, zette daar een samplemachine tussen, et voilà: een compleet nieuw housegenre was geboren. Dingetje kwam nog met een vervolg, genaamd ‘Kaplaarzen’, maar dat is te meta voor dit overzicht. Geniet daarom nog maar eens van het sprookje van De Rode Schoentjes.

K. Dootje – ‘Sinterklaas K. Poentje’

Na ‘De Rode Schoentjes’ werd het pas echt erg. We zijn er vast een paar vergeten, maar dit heeft dus echt in de Top 40 gestaan…

Naar Fabeltjesland – ‘Turn up the fabeltjeskrant’

En dit is de laatste. Hier willen we alleen het volgende over kwijt: "Tuuterdetuut! Tuuterdetuut! Tuuterdetuut! Tuuterdetuut! Tuuterdetuut! Tuuterdetuut! Tuuterdetuut! Tuuterdetuut! Tuuterdetuut! Tuuterdetuut! Tuuterdetuut! Tuuterdetuut! Tuuterdetuut! Tuuterdetuut! Tuuterdetuut! Tuuterdetuut! Tuuterdetuut! Tuuterdetuut! Tuuterdetuut! Tuuterdetuut! Tuuterdetuut! Tuuterdetuut! Tuuterdetuut! Tuuterdetuut! Tuuterdetuut!”

Volg je ons al op Instagram?

Advertentie
Advertentie
Delen op

Winq in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van de beste artikelen.

Magazine 98

Deze keer: Kinky Boots-acteur Naidjim Severina en heel veel design

Neem een abonnement

Geef cadeau