Vijf vragen aan

“Cosmetische chirurgie komt uit de kast”

Dr. Jacques van der Meulen vertelt over zijn werk

Leestijd: < 1 min

Hij zit in de ‘blijmaakhoek’. Jacques van der Meulen (53) ziet zijn cliënten meer zelfvertrouwen krijgen door zijn operaties. “Mensen die er betrouwbaar uitzien krijgen minder straf.”

Jij bent de arts waar nog nooit iemand is geweest. 
“Haha. Nou: op veel ingrepen zit geen taboe meer. De ooglidcorrectie is de populairste behandeling bij mannen, gevolgd door liposuctie en de neuscorrectie. Zo’n ooglidcorrectie is relatief weinig gedoe, niet duur en maakt een groot verschil. Het is inmiddels gebruikelijk om hier gewoon over te praten tijdens een feestje. Cosmetische chirurgie komt uit de kast. Overigens herken ik daar wel een trend: mensen praten makkelijker over de meeste ingrepen. Ook over borstvergroting bij vrouwen bijvoorbeeld. Maar een facelift is dan weer iets moeilijker om tussen neus en lippen te vertellen.”

Want dat is ingrijpender? 
“Dat valt op zich wel mee, met de nieuwste technieken zoals de en-bloc facelift is de impact geminimaliseerd en zien mensen er binnen twee weken echt beter uit. De kunst daarbij is binnen de natuurlijke grenzen te blijven, zodat je jezelf niet verliest en je eigen uitstraling behouden blijft. Ik wil dat je er beter uitziet, maar dat niemand weet hoe dat komt. Dan krijgen mensen positieve reacties zoals: ‘wat zie jij er lekker fris en uitgeslapen uit’. Het wordt weleens negatief uitgelegd als je je stoort aan je uiterlijk, dat komt onder meer door ons calvinisme. Maar als je gezicht uit balans is en je dan honderd keer de vraag krijgt of het wel goed met je gaat, is dat wel balen. Want je bent wat je uitstraalt. Hoe je overkomt, is hoe mensen over je denken.”

“Online is de eerste indruk van nóg meer invloed. Jouw profielfoto op LinkedIn, Tinder en Grindr zijn daar voorbeelden van”

Mensen worden beoordeeld op primaire eigenschappen die worden uitgelezen op het gezicht: met die praat ik wel en met die niet. Het brein maakt een associatie van de eerste indruk en vertaalt dit naar persoonlijkheid. Op basis van die inschatting begin je met communiceren. Dat is dus belangrijker dan schoonheid. En online is de eerste indruk van nóg meer invloed. Jouw profielfoto op LinkedIn, Tinder en Grindr zijn daar voorbeelden van.”

‘U vraagt, wij snijden?’ 
“Ik heb geen behandelplicht. Als ik niet zie wat een cliënt bedoelt, gaan de alarmbellen rinkelen en behandel ik niet. Gek genoeg is de neus zo’n orgaan dat relatief vaak in de beleving van mensen uit de toon valt, terwijl die dan in werkelijkheid eigenlijk heel gemiddeld is. Het gaat daarbij dus om beleving en verwachtingspatroon. Aan de hand van het bewerken van enkele foto’s kan ik samen met de cliënt kijken wat het beste bij het gezicht past, en kan ik aangeven welke resultaten we kunnen boeken. Soms is dit niet toereikend en blijft de verwachting te groot. Dan kan er mogelijk een probleem met het zelfbeeld zijn en verwijs ik door naar een psycholoog.”

Moeten cosmetische ingrepen worden vergoed? 
“Dat is een maatschappelijke vraag; kosten van cosmetische behandelingen worden niet vergoed om het zorgsysteem, dat toch al onder druk staat, niet verder te belasten. Ik werk in de ‘blijmaakhoek’. Een verbeterd voorkomen kan je zeker helpen: minder zorgen en ook werk-gerelateerd kun je er baat bij hebben. Mensen die er capabel uitzien, krijgen eerder promotie en gemiddeld een hoger salaris, terwijl mensen die er betrouwbaar uitzien minder straf krijgen – dat is onderzocht. Maar om dan de behandelingen maar te vergoeden? Dat weet ik niet. Sommigen noemen mijn werk weleens ‘sociale chirurgie’. Is ziekte alleen maar lichamelijk of ook emotioneel? Dat is ee filosofische vraag.”

Powered by Labrador CMS